EFEKTIVITAS PROGRAM KAPTEN TUBASA DALAM MENINGKATKAN CAPAIAN E-KTP DI KABUPATEN TULANG BAWANG PROVINSI LAMPUNG

rayhan, muhammad reynaldi and Madjid, Udaya (2024) EFEKTIVITAS PROGRAM KAPTEN TUBASA DALAM MENINGKATKAN CAPAIAN E-KTP DI KABUPATEN TULANG BAWANG PROVINSI LAMPUNG. Other thesis, IPDN.

[img] Text
REPOSITORY REY LP..pdf

Download (619kB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): The Regional Government has a duty to provide optimum service to the public for all are as of government without excluding the registration and registration of the population. The quality of service is one of the various determining factors for the success of providing service to the community. One of them is the Trubosan launched by the Civil Registration and Occupation Service (Dukcapil) of the Southern Bone district with the introduction of an innovation service system called “Captain Tubasa”. The Government of the southern Bones district hopes with the launch of this system can facilitate and improve the effectiveness of the registration service of the population in the Souther Bone District. Considering that previously the occupation services in the Southern Bone district were still ineffective and took a long time to handle the population data. Purpose: This study aims to describe and analyze the effectiveness of the Captain Tubasa program by the Civil Population and Registration Service (Dukcapil) of the Southern Bone district in improving access to E-KTP.Method: The research method used is qualitative descriptive with an inductive approach. Primary and secondary data become sources of analysis, collected through interviews, observations, and documentation. Data analysis is carried out through the stages of collection, reduction, presentation, and drawing conclusions. Result: The results of the research show through the analysis of the indicators of measurement of effectiveness i.e. the understanding of the program, timely, accurate targets, achieved objectives and real changes, obtained results from each of its indicators with effective interpretation. There are still some barriers to public knowledge, such as lack of public understanding of the use of technology and lack of adjustments made by society to the application. One of the various efforts being undertaken to tackle these constraints is by doing so the socialization of technology and also the development of Captain Tubasa's application into e-Smile so that society is easier to adapt. Conclusion: The conclusion of this study is that the Implementation of the Captain Tubasa Administration Service by the Civil Service and the Civil Records is not fully effective for the entire community of the Garlic Bone District because there are still many communities that have not been able to adapt to the technology. Keywords: effectiveness, Kapten Tubasa, e-KTP ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang(GAP): Pemerintah Daerah mempunyai keharusan dalam memberi layanan yang optimal pada masyarakat untuk seluruh bidang pemerintah tanpa dikecualikan perihal pendaftaran dan pencatatan penduduk. Kualitas pelayanan adalah satu dari berbagai factor penentu untuk kesuksesan memberikan pelayanan kepada masyarakat. Salah satunya yakni trobosan yang di luncurkan oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil (Dukcapil) Kabupaten Tulang Bawang Selatan dengan menhadirkan inovasi pelayanan sistem yang bernama “Kapten Tubasa”. Pemerintah Kabupaten Tulang Bawang Selatan berharap dengan diluncurkan sistem ini dapat mempermudah dan meningkatkan efektivitas pelayanan pendaftaran penduduk di Kabupaten Tulang Bawang Selatan. Mengingat bahwa pada sebelumnya pelayanan kependudukan di Kabupaten Tulang Bawang Selatan masih belum efektif dan membutuhkan waktu yang lama dalam mengurus data kependudukan. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis keefektivan dari program Kapten Tubasa oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil (Dukcapil) Kabupaten Tulang Bawang Selatan dalam meningkatkan capaian E-KTP. Metode: Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan induktif. Data primer dan sekunder menjadi sumber analisis, yang dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan melalui tahap pengumpulan, reduksi, penyajian, dan penarikan kesimpulan Hasil/Temuan: Hasil penelitian menampilkan melalui analisis terhadap indicator pengukuran efektivitas yaitu pemahaman program, tepat waktu, tepat sasaran, tercapainya tujuan dan perubahan nyata, diperoleh hasil dari masing-masing indikatornya dengan interpretasi efektif. Dalam pengetahuan masyarakat masih ditemukan beberapa hambatan yaitu kurangnya pemahaman masyarakat tentang penggunaan teknologi dan kurangnya penyesuaian yang dilakukan oleh masyarakat terhadap aplikasi. Satu dari berbagai usaha yang dijalankan untuk menangani kendala tersebut yaitu dengan dilakukannya sosialisasi teknologi dan juga pengembangan aplikasi Kapten Tubasa menjadi e-Smile agar masyarakat lebih mudah menyesuaikan Kesimpulan: Kesimpulan dari penelitian ini yakni Pelaksanaan Program Layanan administrasi kependudukan Kapten Tubasa oleh Dinas Kependudukan dan Catatan sipil dinilai belum sepenuhnya efektif bagi seluruh masyarakat Kabupaten Tulang Bawang karena masih banyak masyarakat yang belum bisa menyesuaikan diri dengan teknologi. Kata Kunci: Efektivitas, Kapten Tubasa, e-KTP

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Demography and Civil Registration Studies
Depositing User: Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM
Date Deposited: 24 Jul 2024 06:07
Last Modified: 24 Jul 2024 06:07
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/19950

Actions (login required)

View Item View Item