ALI, MUHAMMAD FADLI and Drs. Sayuti, M.T, Drs. Sayuti, M.T (2024) PENINGKATAN DAYA SAING USAHA DEPOT AIR ISI ULANG MELALUI STRATEGI GENERIK DI KELURAHAN HUNGGALUWA KABUPATEN GORONTALO. Other thesis, IPDN.
|
Text
fadli fix.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem/Background (GAP): Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) are a buying and selling activity that is able to expand employment for the community. The problem that occurs here is the decline in the income of water refill depot entrepreneurs from the beginning of 2022 to June 2023. Purpose: The aim of this research is for the perpetrators to Water refill depot businesses can use generic strategies, namely businesses such as setting low rates, providing the best service to customers and paying attention to product quality. Method: The data collection technique uses a purposive sampling technique, namely by interviews and direct observation of refill water depot businesses in Hunggaluwa Village, Gorontalo Regency. Data collected through interviews were 22 respondents. Starting from the Head of the MSME Service, water depot business actors and consumers of refill water depots themselves. Data analysis uses qualitative methods. This technique focuses on explanations, causes and things that underlie the topic. Results/Findings: The research results obtained here are that the majority of water refill depot entrepreneurs have implemented the concept of a generic strategy, but there are also some who are still maintaining their business without implementing the concept of a generic strategy. Conclusion: The role of generic strategies in increasing the competitiveness of refillable water depot entrepreneurs in Hunggaluwa Village has been proven to be applied by almost all refillable water depot entrepreneurs in Hunggaluwa Village. Starting from the cost strategy, it is proven in the field that many business actors set relatively low rates for one gallon of refillable water. Keywords: Water depot, MSMEs, Competitiveness, Strategy ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) merupakan suatu aktifitas jual beli yang mampu memperluas pekerjaan bagi Masyarakat. Masalah yang terjadi disini adalah menurunya angka pendapatan pengusaha depot air isi ulang dari awal tahun 2022 hingga bulan juni 2023. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini agar para pelaku usaha depot air isi ulang dapat menggunakan strategi generik yaitu suatu usaha seperti dengan mematok tarif yang rendah, memberikan pelayanan yang terbaik kepada pelanggan serta untuk tetap memperhatikan kualitas produk. Metode: Teknik pengambilan datanya menggunakan Teknik purposive sampling yakni dengan wawancara dan observasi secara langsung kepada para pelaku usaha depot air isi ulang yang ada di Kelurahan Hunggaluwa Kabupaten Gorontalo. Data yang dikumpulkan melalui wawancara adalah 22 responden. Mulai dari Kepala Dinas UMKM, Para pelaku usaha depot air dan para konsumen depot air isi ulang 2 itu sendiri. Analisis data menggunakan metode kualitatif. Teknik ini berpusat terhadap penjelasan, penyebab dan hal-hal yang mendasari topik. Hasil/Temuan: Hasil penelitian yang didapat disini adalah sebagian besar dari pengusaha depot air isi ulang telah menerapkan konsep dari strategi generik namun ada juga beberapa yang masih mempertahankan usaha mereka tanpa menerapkan konsep strategi generik. Kesimpulan: Peran strategi generik terhadap peningkatan daya saing pengusaha depot air isi ulang di Kelurahan Hunggaluwa telah terbukti diterapkan oleh hampir semua pengusaha depot air isi ulang yang berada di Kelurahan Hunggaluwa. Mulai dari strategi biaya yakni terbukti dilapangan banyak pelaku usaha yang memasang tarif yang relatif rendah untuk satu galon air isi ulang. Kata kunci: Depot air, UMKM, Daya Saing, Strategi
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Depositing User: | Pembangunan Ekonomi dan Pemberdayaan Masyarakat FPP |
Date Deposited: | 11 Jun 2024 01:30 |
Last Modified: | 11 Jun 2024 01:30 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/18176 |
Actions (login required)
View Item |