PRATAMA, IKMAL YANUAR and GUNTORO, DEDHY (2024) PENERAPAN E-GOVERNMENT DALAM MENINGKATKAN PELAYANAN E-KTP MELALUI APLIKASI TAHU SUMEDANG DI KABUPATEN SUMEDANG. Other thesis, IPDN.
|
Text
REPOSITORY_31.0361_IKMALYAP.pdf Download (511kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT (in english) Problem (GAP): E-Government is a communication system that uses digital technology and an internet-based platform to connect the government with the community. The Tahu Sumedang Application is still little known to the people of Sumedang Regency, and the Tahu Sumedang Application is a new application created in 2022. Objective: This research is used in implementing e�government in improving e-KTP services through the Tahu Sumedang application in Sumedang Regency. Where the implementation of e-government is not yet optimal in e-KTP services in Sumedang Regency. Method: The methodology applied in this research is a descriptive method (Nazir, 1983:43) with a qualitative approach. Results/Findings: This research found that the implementation of e�government in improving e-KTP services through the Tahu Sumedang application is not optimal. Conclusion: Based on the results of observations and research in the field, researchers can conclude that the implementation of e-government in improving e-KTP services through the Tahu Sumedang application in Sumedang Regency has not run optimally. Because it can be seen from the 3 (three) dimensions studied by researchers from Zweers and Planque in Indrajit (2014: 68), namely presence, interaction and transformation, that the application of the Tahu Sumedang application is not widely known or the public still does not know about the application. Apart from that, for people who already know about this application but don't understand how to use and how to log in to the Tahu Sumedang application. Keywords: Implementation of E-Government, E-KTP Services, Tahu Sumedang ABSTRAK (in bahasa) Permasalahan (GAP): E-Government merupakan suatu sistem komunikasi yang menggunakan teknologi digital dan platform berbasis internet untuk menghubungkan pemerintah dengan masyarakat Aplikasi Tahu Sumedang ini masih kurang dikenal oleh masyarakat Kabupaten Sumedang, dan Aplikasi Tahu Sumedang adalah aplikasi baru yang dibuat pada tahun 2022. Tujuan: pada penelitian ini digunakan dalam penerapan e-government dalam meningkatkan pelayanan e-ktp melalui aplikasi Tahu Sumedang di Kabupaten Sumedang. Dimana penerapan e-government ini belum optimal dalam pelayanan e-ktp di Kabupaten Sumedang. Metode: Metodologi yang diterapkan pada penelitian ini adalah metode deskriptif (Nazir, 1983:43) dengan pendekatan kualitatif. Hasil/Temuan: Penelitian ini menemukan bahwasanya penerapan e-government dalam meningkatkan pelayanan e-ktp melalui aplikasi Tahu Sumedang ini belum optimal. Kesimpulan: Berdasarkan hasil observasi dan penelitan 2 ke lapangan, dapat peneliti simpulkan bahwasanya penerapan e-government dalam meningkatkan pelayanan e-ktp melalui aplikasi Tahu Sumedang di Kabupaten Sumedang belum berjalan dengan optimal. Karena dapat dilihat dari 3 (tiga) dimensi yang peneliti teliti dari Zweers dan Planque dalam indrajit (2014:68) yaitu presensi, interaksi dan transformasi bahwasanya penerapan aplikasi Tahu Sumedang belum banyak dikenal atau masyarakat masih kurang tahu mengenai aplikasi tersebut. Selain itu, terhadap masyarakat yang sudah tahu tentang aplikasi tersebut namun belum memahami bagaimana cara penggunaan dan cara login dari aplikasi Tahu Sumedang ini. Kata Kunci: Penerapan E-Government, Pelayanan E-KTP, Tahu Sumedang
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) T Technology > T Technology (General) |
Divisions: | Campus > IPDN Kampus Jatinangor |
Depositing User: | Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP |
Date Deposited: | 06 Jun 2024 02:54 |
Last Modified: | 06 Jun 2024 02:54 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17876 |
Actions (login required)
View Item |