Adila, Ghaidza zhalpa and Murdiyana, Murdiyana (2024) PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PUBLIKASI INFORMASI PEMERINTAH OLEH DISKOMINFO KABUPATEN LAMPUNG UTARA. Other thesis, IPDN.
|
Text
REPOSITORY_31.0404_Ghaidza zhalpa .pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Social media as a tangible manifestation of the results of innovative digital technology developments, especially the internet. Instagram is also included in the second rank having a percentage of 18.2% as the favorite social media by social media users with an age range of 16-64 years. Diskominfo North Lampung Regency Instagram account has 1,163 posts with 4,104 followers and 1,098 follows. The account was last seen from the period of time still updating information in the form of photos and videos of activities even within a period of one week. Purpose: The purpose of this study is to determine the use of Instagram as a medium for publishing government information by Diskominfo North Lampung Regency. Method: The research conducted used a qualitative approach method with the theory of social media utilization according to Chris Heuer (2010). The data used are primary and secondary data with data collection techniques through observation, interviews and documentation. Result : The use of Instagram as a medium for publishing government information by Diskominfo North Lampung Regency uses Instagram, namely as a medium for publishing information from the North Lampung Regency Government to the public related to various activities of the Regional Leaders of North Lampung Regency, the truth of information, government agendas, activities for the community, public service information and other information. The use of Instagram by the North Lampung Regency Government as a form of effort to publicize government openness to the public in an easy, cheap and effective way but still in the implementation of applicable SOPs. Conclusion: Instagram was chosen as a social media used in disseminating information and publishing information has been carried out based on applicable regulatory provisions. The obstacles that occur are limited facilities and infrastructure as well as human resources. The strategy used is to plan publications and competition activities that use social media. Suggestions that researchers can give are to make a picket schedule for officers and make cooperation with the journalist community in North Lampung Regency. Keywords: Diskominfo, Information, Instagram, Utilization, and North Lampung. Media sosial sebagai suatu wujud nyata hasil dari inovasi perkembangan teknologi digital terutamanya internet. Instagram juga termasuk ke dalam peringkat kedua memiliki presentase 18,2% sebagai media sosial favorit oleh pengguna media sosial dengan rentang umur 16-64 tahun. akun instagram Diskominfo Kabupaten Lampung Utara mempunyai 1.163 postingan dengan 4.104 pengikut dan 1.098 mengikuti. Akun tersebut terakhir dilihat dari jangka waktunya masih melakukan pembaruan informasi baik berupa foto ataupun video kegiatan meskipun dalam jangka waktu satu minggu. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui pemanfaatan 1 instagram sebagai media publikasi informasi pemerintah oleh Diskominfo Kabupaten Lampung Utara. Metode: Penelitian yang dilakukan menggunakan metode pendekatan kualitatif dengan teori pemanfaatan media sosial menurut Chris Heuer (2010). Data yang digunakan yaitu data primer dan sekunder dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Pemanfaatan instagram sebagai media publikasi informasi pemerintah oleh Diskominfo Kabupaten Lampung Utara menggunakan instagram yaitu sebagai meda publikasi informasi Pemerintah Kabupaten Lampung Utara kepada masyarakat terkait dengan berbagai kegiatan Pimpinan Daerah Kabupaten Lampung Utara, kebenaran suatu informasi, agenda pemerintah, kegiatan untuk masyarakat, informasi pelayanan publik dan informasi-informasi lainnya. Pemanfaatan instagram oleh Pemkab Lampung Utara sebagai bentuk upaya publikasi keterbukaan pemerintah kepada masyarakat dengan cara yang mudah, murah dan efektif namun tetap dalam penerapan SOP yang berlaku. Kesimpulan: Instagram dipilih sebagai media sosial yang digunakan dalam penyebaran informasi dan publikasi informasi sudah dilakukan berdasarkan ketentuan peraturan yang berlaku. Hambatan yang terjadi yaitu keterbatasan sarana dan prasarana serta sumber daya manusia. Strategi yang digunakan yaitu membuat perencanaan publikasi serta kegiatan lomba yang menggunakan media sosial. Saran yang dapat peneliti berikan yaitu membuat jadwal piket petugas serta membuat kerjasama dengan pihak komunitas wartawan di Kabupaten Lampung Utara. Kata kunci: Diskominfo, Informasi, Instagram, Pemanfaatan, dan Lampung Utara.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Depositing User: | Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP |
Date Deposited: | 05 Jun 2024 03:52 |
Last Modified: | 05 Jun 2024 03:52 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17773 |
Actions (login required)
View Item |