UPAYA PENINGKATAN PARTISIPASI POLITIK GENERASI-Z MELALUI MEDIA SOSIAL KOMISI PEMILIHAN UMUM KOTA BANJARMASIN PROVINSI KALIMANTAN SELATAN

Rahmalina, Nur Devi and Setyasih, Endang Try (2024) UPAYA PENINGKATAN PARTISIPASI POLITIK GENERASI-Z MELALUI MEDIA SOSIAL KOMISI PEMILIHAN UMUM KOTA BANJARMASIN PROVINSI KALIMANTAN SELATAN. Diploma thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
31,0692_NUR DEVI RAHMALINA_REPOSITORY.pdf

Download (686kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): The population of Banjarmasin City is 673,514 people with the majority of the population coming from Generation-Z. In the 2019 elections, political participation in Banjarmasin City increased compared to the 2014 elections. However, the number of invalid ballots also increased rapidly. The use of social media, which has become a necessity for Generation-Z, should be used by the KPU to provide information about elections. Purpose: to determine the KPU's efforts as well as supporting and inhibiting factors in increasing Generation-Z's political participation through the social media of the Banjarmasin City General Election Commission. Method: The research method used is a descriptive qualitative research method. The data collection techniques used by researchers are observation, interviews and documentation. The data sources used are primary data and secondary data, and data analysis techniques using data reduction, data display, and conclusion data. Results/Findings: based on the results of observations and interviews conducted by the author, it shows that the Banjarmasin City KPU has a good understanding of social media which is a priority for Generation-Z so that it is able to provide effective information. The maximum effort made by the Banjarmasin City KPU was in voting by sharing relevant content regarding the general election. Meanwhile, political discussions and campaigns are still not optimal. Conclusion: Banjarmasin City KPU's efforts to use social media to increase Generation-Z's political participation cannot be said to be optimal because there are still features that have not been used optimally. This is because there is an inhibiting factor, namely that there are no human resources who are experts in the field of Information Technology (IT) to manage the social media accounts of the Banjarmasin City General Election Commission. Keywords: Political Participation; Social Media; General Election Commission; Generation-Z ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penduduk Kota Banjarmasin berjumlah 673.514 jiwa dengan komposisi penduduk paling banyak berasal dari Generasi-Z. Pada Pemilu tahun 2019, partisipasi politik di Kota Banjarmasin meningkat dari Pemilu tahun 2014. Namun, jumlah surat suara tidak sah juga meningkat pesat. Penggunaan media sosial yang sudah menjadi kebutuhan Generasi-Z seharusnya bisa digunakan KPU untuk memberikan informasi tentang Kepemiluan. Tujuan: untuk mengetahui upaya KPU serta faktor pendukung dan penghambat dalam meningkatkan partisipasi politik Generasi-Z melalui media sosial Komisi Pemilihan Umum Kota Banjarmasin. Metode: Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan oleh peneliti adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Sumber data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder, dan teknik analisis data dengan data reduction, data display, dan conclusion data. Hasil/Temuan: berdasarkan hasil observasi dan wawancara yang dilakukan oleh penulis menunjukkan bahwa KPU Kota Banjarmasin memiliki pemahaman yang baik tentang media sosial yang menjadi prioritas Generasi-Z sehingga mampu memberikan informasi yang efektif. Upaya yang maksimal dilakukan KPU Kota Banjarmasin yaitu pada pemberian suara dengan membagikan konten secara relevan mengenai pemilihan umum. Sedangkan pada diskusi politik dan kampanye masih belum maksimal. Kesimpulan: upaya KPU Kota Banjarmasin dalam menggunakan media sosial untuk meningkatkan partisipasi politik Generasi-Z belum bisa dikatakan maksimal karena masih ada fitur-fitur yang belum digunakan secara maksimal. Hal tersebut dikarenakan adanya faktor yang menghambat yaitu belum ada sumber daya manusia yang ahli di bidang Information Technology (IT) untuk mengelola akun media sosial Komisi Pemilihan Umum Kota Banjarmasin. Kata Kunci: Partisipasi Politik, Media Sosial, Komisi Pemilihan Umum, Generasi-Z

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: J Political Science > JF Political institutions (General)
Divisions: Faculty of Politics and Government > Applied Indonesian Politics
Depositing User: Politik Indonesia Terapan
Date Deposited: 03 Jun 2024 03:04
Last Modified: 03 Jun 2024 03:04
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17363

Actions (login required)

View Item View Item