Munandar, Aurora Tanjayani (2024) Inovasi Pelayanan BUNDAKU Dalam Penerbitan Akta Kelahiran di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Temanggung Provinsi Jawa Tengah. Other thesis, IPDN.
|
Text
31.0432_Repository_Aurora Tanjayani Munandar.pdf Download (453kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem Statement/ Background (GAP): The researcher's focus is on the problem of not achieving the birth certificate ownership rate in 2019-2022 in accordance with the Strategic Plan of the Population and Civil Registration Office of Temanggung Regency for 2019-2023. Purpose: The purpose of this study is to look at the innovation of BUNDAKU in the issuance of birth certificates in Temanggung District. Methods: This research uses descriptive qualitative methods and analysis according to Rogers' innovation theory. Data collection techniques were conducted by interview (10 informants), observation, and documentation. Results/Findings: The findings obtained by researchers in this study are that the relative advantage is classified as good, suitability is classified as good, complexity is classified as good, ease of observation is not good because it has obstacles faced. Conclusion: The innovation of BUNDAKU services in the issuance of birth certificates at Dindukcapil Temanggung Regency is quite good but still encounters obstacles including the lack of required documents for making birth certificates, server errors, lack of human resources, and lack of communication with health facilitators. To overcome the obstacles, Dindukcapil of Temanggung District made several efforts, including socializing the document requirements, communicating with other parties, adding BUNDAKU admin, and creating a WhatsApp Group. Keywords: Innovation, Service, Birth Certificate ABSTRAK Pemasalahan (GAP): Fokus peneliti ada pada permasalahan tidak tercapainya angka kepemilikan akta kelahiran tahun 2019-2022 sesuai dengan Rencana Strategis Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Temanggung tahun 2019-2023. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat inovasi BUNDAKU dalam penerbitan akta kelahiran di Kabupaten Temanggung. Metode: Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dan analisis menurut teori inovasi milik Rogers. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara (10 informan), observasi, dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Temuan yang diperoleh peneliti dalam penelitian ini yaitu keuntungan relatif tergolong baik, kesesuaian tergolong baik, kerumitan tergolong baik, kemudahan diamati tergolong belum baik karena memiliki kendala yang dihadapi. Kesimpulan: Inovasi Pelayanan BUNDAKU dalam penerbitan akta kelahiran di Dindukcapil Kabupaten Temanggung sudah cukup baik namun masih menemui kendala antara lain kurangnya dokumen persyaratan pembuatan akta kelahiran, server eror, kurangnya sumber daya manusia, dan kurangnya komunikasi dengan fasilitator kesehatan. Untuk mengatasi kendala yang ada, Dindukcapil Kab. Temanggung melakukan beberapa upaya antara lain, melakukan sosialisasi persyaratan dokumen, melakukan komunikasi dengan pihak lain,penambahan admin BUNDAKU, serta membat WhatsApp Group. Kata Kunci: Inovasi, Pelayanan, Akta Kelahiran
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculty of Goverment Management > Local Government Administration |
Depositing User: | Administrasi Pemerintahan Daerah FMP |
Date Deposited: | 30 May 2024 08:01 |
Last Modified: | 30 May 2024 08:01 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17013 |
Actions (login required)
View Item |