Perdana, Aldi Putra (2023) EVALUASI APLIKASI LANGSA CARONG DI DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA KOTA LANGSA. Diploma thesis, IPDN.
|
Text
Repositori G2.05 Aldi Putra Perdana.pdf Download (581kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem Statement/Background(GAP)The development of Information and Communication Technology (ICT) is currently experiencing a very fast acceleration. Langsa City is currently increasing infrastructure development towards a smart city. The Langsa City Government through the Langsa City Communication and Information Office utilizes digital technology to create the Langsa Carong Application as a means of public information services. The Langsa Carong application is a medium that includes information about the administration of Langsa City government. The Langsa Carong application can be used by the public to find information about extension activities and service activities about the Langsa City Regional Apparatus easily anywhere at any time without being bound by distance.Purpose : of this study was to determine the development of Langsa Application Innovation in providing information services to the community in Langsa City. Method : in this research writers used in this study was a qualitative research The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. the data analysis technique uses bogdan data analysis techniques.The results of this study indicate that the Langsa Carong Application is an Information Service media created by the Langsa City Communication and Information Office as a government strategy by utilizing technology in improving Information Services.Result: This application is considered to be able to make it easier for the public to get services and information quickly, precisely, easily and effectively.Conclusion: in the development of the Langsa Carong application, there are obstacles, namely the Langsa City Government has not been able to keep up with rapid technological developments because the technological facilities and infrastructure owned by the Langsa City government are not adequate. The suggestion for this research is that the government should improve technological facilities and infrastructure and competent human resources in the field of technology in order to facilitate the Langsa City Communication and Information Office in managing the development of Government Innovation in providing Information Services in the form of Langsa Carong Applications to be of higher quality. Keywords: Aplication, Usability Testing, Public Service. ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP):Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) saat ini mengalami akselerasi yang sangat cepat. Kota Langsa saat ini sedang meningkatkan pembangunan infrastruktur menuju smartcity. Pemerintah Kota Langsa melalui Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Langsa memanfaatkan teknologi digital menciptakan Aplikasi Langsa Carong sebagai sarana Pelayanan Informasi publik. Aplikasi Langsa Carong menjadi media yang mencakup informasi tentang penyelenggaraan pemerintahan Kota Langsa. Aplikasi Langsa Carong dapat dimanfaatkan oleh masyarakat untuk mencari informasi tentang kegiatan penyuluhan maupun kegiatan pelayanan tentang Perangkat Daerah Kota Langsa secara meudah dimanapun kapanpun tanpa terikat jarak. Tujuan : Penelitian ini untuk mengetahui pengembangan Inovasi Aplikasi Langsa dalam memberikan Pelayanan Informasi kepada masyarakat di Kota Langsa. Metode: penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif, Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. adapaun teknik analisis data menggunakan teknik analisis data Bogdan. Hasil: Penelitian ini menunjukan bahwa Aplikasi Langsa Carong adalah media Pelayan Informasi yang dibuat oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Langsa sebagai strategi pemerintah dengan memanfaatkan teknologi dalam meningkatkan Pelayanan Informasi. Kesimpulan: Aplikasi ini dinilai dapat mempermudah masyarakat untuk mendapatkan pelayanan dan informasi secara Cepat, Tepat, Mudah dan efektif. Namun dalam pengembangannya Aplikasi Langsa Carong ini mengalami Hambatan yakni Pemerintah Kota Langsa Belum mampu mengimbangi perkembangan teknologi yang cepat karena sarana dan prasana teknologi yang dimiliki pemerintah Kota Langsa belum memadai. Adapun saran untuk penelitian ini adalah seharusnya pemerintah meningkatkan sarana dan prasana teknologi dan sumberdaya manusia yang berkompeten dalam bidang teknologi agar mempermudah Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Langsa dalam mengelola pengembangan Inovasi Pemerintah dalam memberikan Pelayanan Informasi dalam Bentuk Aplikasi Langsa Carong menjadi lebih berkualitas. Kata Kunci : Aplikasi, Usability Testing, Pelayanan Publik.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Subjects: | T Technology > T Technology (General) |
Divisions: | Faculty of Goverment Management > Smart City Information Management |
Depositing User: | Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP |
Date Deposited: | 27 May 2024 08:30 |
Last Modified: | 27 May 2024 08:30 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/16617 |
Actions (login required)
View Item |