ANALISIS KUALITAS WEBSITE DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA KOTA MATARAM PROVINSI NUSA TENGGARA BARAT

Maulida, Dina (2023) ANALISIS KUALITAS WEBSITE DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA KOTA MATARAM PROVINSI NUSA TENGGARA BARAT. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
REPOSITORY DINA MAULIDA.pdf

Download (404kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problems/Background (GAP): This researach discusses the quality analysis of websites in public information services in the city of Mataram, West Nusa Tenggara Province. The main concepts used in this research are the quality of the website and the public information service. The quality of websites is seen as an important factor in providing public information that is easily accessible and understood by the public. Public information service is the responsibility of the government to provide easy and fast access to information to the public. Purpose: The aim of this research is to find out to what extent the quality of the website Communication and Informatics Department of the City of Mataram in delivering public information. The research location for researchers to obtain data is the Communication and Informatics Department of the West Nusa Tenggara Province. Method: The methodology used in this research is qualitative descriptive method with data collection techniques through observation, interview and document study. Data sources are primary data and secondary data. Data analysis is carried out using descriptive analysis techniques and qualitative analysis.Results/Findings: The results of the research showed that the quality of the website of the Ministry of Communications and Informatics of the City of Mataram in the Public Information Service has been quite well seen from the three dimensions of Alvaro Rocha's theory of content quality, service, and technical dimensions. Some of the problems found include a lack of socialization towards society, insufficient IT managers/networks, and cyber attacks that are still likely to occur at all times. Conclusion: Based on the findings, the study recommends that the municipal government of the city of Mataram socialise more intensively related to the Diskominfo website of the West Nusa Tenggara Province, carry out work evaluations, recruitment of human resources, and improve the security of the website. This is expected to increase accessibility and effectiveness in providing public information services to the public. Keywords: Quality, Website Diskominfo Kota Mataram, Public Information, Societ ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penelitian ini membahas tentang analisis kualitas website dalam pelayanan informasi publik di kota Mataram, Provinsi Nusa Tenggara Barat. Konsep utama yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitas website dan pelayanan informasi publik. Kualitas website dipandang sebagai faktor penting dalam memberikan informasi publik yang mudah diakses dan dipahami oleh masyarakat. Sedangkan pelayanan informasi publik merupakan tanggung jawab pemerintah untuk memberikan akses informasi yang mudah dan cepat kepada masyarakat. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana kualitas website Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Mataram dalam menyampaikan informasi publik. Lokasi penelitian untuk peneliti mendapatkan data adalah Dinas Komunikasi dan Informatika Provinsi Nusa Tenggara Barat. Metode: Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan studi dokumen. Sumber data penelitian ini adalah data primer dan data sekunder. Analisis data dilakukan dengan menggunakan teknik analisis deskriptif dan analisis kualitatif.Hasil/Temuan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kualitas Website Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Mataram Dalam Pelayanan Informasi Publik sudah cukup berjalan dengan baik dilihat dari tiga dimensi dari teori Alvaro Rocha yaitu dimensi kualitas isi, layanan, dan teknis. Beberapa masalah yang ditemukan antara lain adanya kurangnya sosialisasi terhadap masyarakat, pengelola IT/jaringan yang belum cukup memadai, dan Serangan cyber yang masih berpeluang untuk terjadi tiap saat.Kesimpulan: Berdasarkan temuan tersebut, penelitian ini merekomendasikan agar pemerintah daerah Kota Mataram sosialisasi lebih intens terkait website Diskominfo Provinsi Nusa Tenggara Barat, melaksanakan evaluasi kerja, rekruitmen sumber daya manusia, dan meningkatkan kembali keamanan situs website. Hal ini diharapkan dapat meningkatkan aksesibilitas dan efektivitas dalam memberikan pelayanan informasi publik kepada masyarakat. Kata Kunci: Kualitas, Website Diskominfo Kota Mataram, Informasi Publik, Masyarakat

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 13 Jul 2023 04:26
Last Modified: 13 Jul 2023 04:26
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15832

Actions (login required)

View Item View Item