ANALISIS PENGARUH PERSEPSI KEGUNAAN DAN PERSEPSI KEMUDAHAN TERHADAP MINAT PENGGUNAAN WEBSITE LAPOR! PADA MASYARAKAT KOTA BENGKULU

Manik, Refebtian (2023) ANALISIS PENGARUH PERSEPSI KEGUNAAN DAN PERSEPSI KEMUDAHAN TERHADAP MINAT PENGGUNAAN WEBSITE LAPOR! PADA MASYARAKAT KOTA BENGKULU. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
Repository.pdf

Download (253kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problems/background(GAP): LAPOR application is a form of government innovation in which it experiences problems, namely the lack of socialization from the application manager, as well as the lack of knowledge and community participation in it. The LAPOR application in Bengkulu City is considered ineffective because the users of this application are still small because many people in Bengkulu City themselves do not know about this application. Purpose: The purpose of this study was to determine the effect of perceived usefulness, perceived convenience either partially or simultaneously on interest in using the LAPOR! website. Method: Quantitative research in this study used questionnaire data collection techniques and data analysis techniques with multiple linear regression. Results/Finding: The research results obtained are that perceived usefulness has a positive effect on interest in using LAPOR as evidenced by a coefficient value of 0.118 and perceived ease of use has a positive effect on interest in using LAPOR as evidenced by a coefficient value of 0.187. In addition, perceptions of usability and convenience simultaneously influence the interest in using LAPOR as evidenced by the significance of F of 0.000. Conclusion: The relationship between perceived usefulness and interest in using the report website is also positive. This shows that if the perceived usefulness of the Lapor website increases, there will be an increase in interest in using the Lapor website. Vice versa. the relationship between perceived convenience and interest in using the report website is also positive. This shows that if the perception of convenience regarding the Lapor website increases, there will be an increase in interest in using the Lapor website. Vice versa. the relationship between perceived usefulness and perceived convenience with interest in using the Lapor website is also positive. The meaning is that if the perception of usability and perceived ease of use increase, it will also increase interest in using the Lapor website. Vice versa. Keywords: Report, Interest in Using, Perceived Usefulness, Perceived Convenience. ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang(GAP): Aplikasi LAPOR merupakan salah satu bentuk inovasi pemerintahan yang didalamnya mengalami masalah yaitu kurangnya sosialisasi dari pihak pengelola aplikasi, serta kurangnya pengetahuan dan partisipasipasi masyarakat didalamnya. Aplikasia LAPOR di Kotaa Bengkulu dinilai beluma efektif karenaa pengguna daria aplikasi inia masih sedikit sebab masyarakat Kota Bengkulua sendiri banyaka yang tidaka mengetahui tentanga aplikasi ini. Tujuan: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh persepsi kegunaan, persepsi kemudahan baik secara parsial maupun simultan terhadap minat penggunaan website LAPOR!. Metode: Penelitian kuantitatif dalam penelitian ini digunakan dengan teknik pengumpulan data kuesioner dan teknik analisis data regresi linier berganda. Hasil/Temuan: Hasil penelitian yang didapatkan yaitu persepsi kegunaan berpengaruh positif terhadap minat menggunakan LAPOR dibuktikan dengan nilai koefiisen sebesar 0,118 dan persepsi kemudahan berpengaruh positif terhadap minat menggunakan LAPOR dibuktikan dengan nilai koefisien sebesar 0,187. Selain itu, persepsi kegunaan dan kemudahan secara bersama-sama berpengaruh terhadap minat menggunakan LAPOR dibuktikan dengan signifikansi F sebesar 0,000. Kesimpulan: Hubungan antara persepsi kegunaan dengan minat menggunakan website lapor juga positif. Hal ini menunjukkan bahwa apabila persepsi kegunaan mengenai website Lapor meningkat maka akan terjadi peningkatan terhadap minat menggunakan website Lapor. Begitu juga sebaliknya. hubungan antara persepsi kemudahan dengan minat menggunakan website lapor juga positif. Hal ini menunjukkan bahwa apabila persepsi kemudahan mengenai website Lapor meningkat maka akan terjadi peningkatan terhadap minat menggunakan website Lapor. Begitu juga sebaliknya. hubungan antara persepsi kegunaan dan persepsi kemudahan dengan minat menggunakan website Lapor juga positif. Aritnya apabila persepsi kegunaan dan persepsi kemudahan meningkat maka akan meningkatkan minat menggunakan website Lapor pula. Begitu juga sebaliknya. Kata Kunci : Lapor, Minat Menggunakan, Persepi Kegunaan, Persepsi Kemudahan.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Smart City Information Management
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 21 Jul 2023 01:30
Last Modified: 21 Jul 2023 01:30
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15757

Actions (login required)

View Item View Item