Parahita, Sahda Ega (2023) KUALITAS PELAYANAN PROGRAM KEPENDUDUKAN MELALUI APLIKASI GRATIS KABEH DALAM PENERBITAN AKTA KELAHIRAN DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN BANYUMAS PROVINSI JAWA TENGAH. Other thesis, IPDN.
|
Text
Sahda Ega Parahita.pdf Download (366kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACK Problem Statement/Background (GAP): The development of technology at this time is quite rapidly developing both positive and negative. One of the developments that occur in the field of technology is public services in the field of population administration. To make one of the important basic documents that every resident needs at the beginning of his life is a birth certificate. Referring to this, in carrying out government functions in the field of civil registration services in the issuance of birth certificates, the Banyumas Regency Population and Civil Registration Office has carried out online-based services using the Free All Android baiss application. The existence of all free applications that are made is expected to be able to speed up and facilitate people who will take care of making birth certificates. Purpose: The purpose of this research is to determine and analyze the quality of population administration services through the Free All application in the issuance of birth certificates at the Population and Civil Registration Office of Banyumas Regency, Central Java Province. Method: This thesis uses theory from Zeithaml in Hardiansyah (2018: 63-64) which explains that service quality is measured from 5 dimensions, namely tangible, reliability, responsiveness, assurance, and emphaty. The technique used in this study is qualitative analysis with an inductive approach to obtain data according to facts in the field. In collecting data, 3 ways are used, namely interviews, observations and documentation. Data analysis in this study uses methods from Miles and Huberman in Simangungsong (2017: 226), namely data reduction, data presentation and conclusions. Results: The results showed that the quality of service through the Free All application in the issuance of birth certificates had several problems including slow and frequent application response and employee response to public questions and complaints. Several efforts have been made, namely by coordinating with related agencies and increasing socialization of the use of the Free Kabeh application to the public through social media channels such as youtube, Instagram, facebook and twitter. Conclusion: The quality of Population Administration Services through the Free Application of Kabeh at the Population and Civil Registration Office of Banyumas District, Central Java Province, can be understood based on analysis with five dimensions and indicators, each by Zeithaml's service quality theory (2018: 63-64), namely Tangible, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Empathy. The quality of service in terms of tangible dimensions is still not good. Keywords: Quality of Service, Birth Certificate, All Free ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Perkembangan teknologi pada saat ini cukup berkebang pesat baik bersifat positif maupun negatif. Salah satu perkembangan yang terjadi dalam bidang teknologi adalah pelayanan publik di bidang administrasi kependudukan. Untuk membuat salah satu dokumen dasar penting yang menjadi kebutuhan oleh setiap penduduk di awal kehidupannya adalah akta kelahiran. Mengacu pada hal tersebut maka dalam menjalankan fungsi pemerintahan di bidang pelayanan pencatatan sipil dalam penerbitan akta kelahiran, Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Banyumas telah melaksanakan pelayanan berbasis online dengan menggunakan aplikasi berbaiss android Gratis Kabeh. Adanya aplikasi gratis kabeh yang dibuat diharapan mampu mempercepat dan mempermudah masyarakat yang akan mengurus pembuatan akta kelahiran. Tujuan: Tujuan dilaksanakannya penelitian ini yaitu untuk mengetahui dan menganalisis kualitas pelayanan administrasi kependudukan melalui aplikasi Gratis Kabeh dalam penerbitan akta kelahiran di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Banyumas, Provinsi Jawa Tengah. Metode: Skripsi ini menggunakan menggunakan teori dari Zeithaml dalam Hardiansyah (2018:63-64) yang menjelaskan bahwa kualitas pelayanan diukur dari 5 dimensi yaitu tangible, reliability, responsiveness, assurance, dan emphaty. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis kualitatif dengan pendekatan induktif untuk memperoleh data sesuai fakta di lapangan. Dalam mengumpulkan data-data digunakan 3 cara yaitu wawancara, observasi dan dokumentasi. Analisis data pada penelitian ini menggunakan cara dari Miles dan Huberman dalam Simangungsong (2017:226) yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa kualitas pelayanan melalui aplikasi Gratis Kabeh dalam penerbitan akta kelahiran memiliki beberapa permasalahan diantaranya respon dari aplikasi yang lambat dan sering error dan respon pegawai terhadap pertanyaan dan keluhan masyarakat. Beberapa upaya telah dilakukan yaitu dengan melaksanakan koordinasi dengan Dinas terkait dan meningkatkan sosialisasi penggunaan aplikasi Gratis Kabeh kepada masyarakat melalui kanal media sosial seperti youtube, Instagram, facebook dan twitter. Kesimpulan: Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan melalui Aplikasi Gratis Kabeh di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabuapten Banyumas Provinsi Jawa Tengah dapat dipahami berdasarkan analisis dengan lima dimensi dan indikator masing-masing oleh teori kualitas pelayanan Zeithaml (2018:63-64) yaitu Tangible (Berwujud), Reliability (Kehandalan), Responsiveness (Daya Tanggap), Assurance (Jaminan), dan Empathy (Empati). Adapun kualitas pelayanan ditinjau dari dimensi tangible masih belum baik. Kata Kunci: Kualitas Pelayanan, Akta Klahiran, Gratis Kabeh
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Campus > IPDN Kampus Jatinangor |
Depositing User: | Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM |
Date Deposited: | 21 Jun 2023 04:12 |
Last Modified: | 21 Jun 2023 04:12 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15088 |
Actions (login required)
View Item |