Hasbi, Muhammad Sabil (2023) ANALISIS KUALITAS WEBSITE PADA DINAS KOMUNIKASI INFORMATIKA DAN STATISTIK KABUPATEN WAJO DI PROVINSI SULAWESI SELATAN. Other thesis, IPDN.
|
Text
Repository Muh. Sabil Hasbi (1).pdf Download (804kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACK Problem Statement/Background (GAP): One of SPBE's strategic objectives (Presidential Decree No. 95 of 2018) is to improve public services in terms of quality and reach to the wider community through online media in the form of websites. The development of e�government in the form of creating a website in Diskominfotik Wajo Regency is still not optimal. Based on preliminary studies on the website, it was found that there were several shortcomings on the Wajo Regency Diskominfotik website. This is due to the lack of effort to conduct a website quality analysis as material for evaluating website performance. Purpose: This study aims to know and describe the quality of the Diskominfotik Kabupten Wajo website, what obstacles are faced, and the efforts made by Diskominfotik Wajo Regency to overcome these obstacles. Method: The research method used is descriptive research with a qualitative approach. Data analysis techniques use an inductive approach. Data collection techniques are carried out through interviews, observation, and documentation. Researchers use purposive sampling techniques for informants consisting of civil servants at Diskominfotik Kabupten Wajo and for informants from the community, researchers use snowball sampling techniques which are expected to provide as much information as possible for the purposes of this study. Based on the results of the analysis conducted by researchers, it was found that the Wajo Regency Diskominfotik website could not be said to be a quality website. Results: Some of the problems found are: First, in the content quality dimension there are indicators of completeness of information on the website that are still incomplete, consistency of information and information updates from the website have not run well. Second, analyze website performance using GTmetrix tools with a score of 32% or grade F which means very bad. Third, the Wajo Regency Diskominfotik website has 17 broken links when tested using www.brokenlinkcheck.com site so it can be concluded that the technical quality dimension of the website still needs a lot of improvement. Conclusion: conclusion that the website of the Information Communication and Statistics Office of Wajo Regency cannot be said to be a quality website. Keywords: Analysis, E-government, Website Quality, Public Service. ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Salah satu tujuan strategis SPBE (Perpres No. 95 Tahun 2018) yaitu meningkatkan pelayanan publik dari segi kualitas dan jangkauan kepada masyarakat luas melalui media online berupa website. Pengembangan e-government berupa pembuatan website di Diskominfotik Kabupaten Wajo masih belum optimal. Berdasarkan studi pendahuluan kepada website didapatkan adanya beberapa kekurangan pada website Diskominfotik Kabupaten Wajo. Hal ini disebabkan karena minimnya usaha untuk mengadakan analisis kualitas website sebagai bahan evaluasi kinerja website. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan kualitas website Diskominfotik Kabupten Wajo, kendala apa saja yang dihadapi serta upaya yang dilakukan Diskominfotik Kabupaten Wajo untuk mengatasi kendala tersebut. Metode: Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik analisis data menggunakan pendekatan induktif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Peneliti menggunakan teknik purposive sampling untuk informan yang terdiri dari ASN pada Diskominfotik Kabupten Wajo dan untuk informan dari masyarakat, peneliti menggunakan teknik snowball sampling yang diharapkan dapat memberikan informasi sebanyak-banyaknya untuk keperluan penelitian ini. Berdasarkan hasil analisis yang dilakukan oleh peneliti ditemukan bahwa website Diskominfotik Kabupaten Wajo belum dapat dikatakan sebagai website yang berkualitas. Hasil/Temuan: Beberapa masalah yang ditemukan yaitu: Pertama, pada dimensi kualitas konten terdapat indikator kelengkapan informasi pada website yang masih belum lengkap, konsistensi informasi dan pembaruan informasi dari website belum berjalan dengan baik. Kedua, analisa performance website menggunakan tools GTmetrix dengan score 32% atau grade F yang berarti sangat buruk. Ketiga, website Diskominfotik Kabupaten Wajo memiliki 17 tautan rusak ketika diuji menggunakan situs www.brokenlinkcheck.com sehingga dapat disimpulkan dimensi kualitas teknis website masih memerlukan banyak perbaikan. Kesimpulan:. kesimpulan bahwa website Dinas Komunikasi Informasi dan Statistika Kabupaten Wajo belum dapat dikatakan sebagai website yang berkualitas. Kata Kunci : Analisis, E-government, Kualitas Website, Pelayanan Publik.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Campus > IPDN Kampus Jatinangor |
Depositing User: | Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP |
Date Deposited: | 09 Jun 2023 06:30 |
Last Modified: | 09 Jun 2023 06:30 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/14107 |
Actions (login required)
View Item |