IMPLEMENTASI SISTEM INFORMASI ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN (SIAK) DALAM PELAYANAN PENERBITAN KTP-el DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN MERAUKE PROVINSI PAPUA

RESUBUN, JAMES WILLIAM ANTHONY (2023) IMPLEMENTASI SISTEM INFORMASI ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN (SIAK) DALAM PELAYANAN PENERBITAN KTP-el DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN MERAUKE PROVINSI PAPUA. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
JAMES WILLIAM_30.1619_IMPLEMENTASI SISTEM INFORMASI ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN.pdf

Download (434kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP):The Directorate General of Population and Civil Registration of the Ministry of Home Affairs has implemented a Population Management Information System (SIAK) in all regions / cities in Indonesia. The system is a database-based application that is integrated with data storage capabilities and for accurate, complete and up-to�date data and information management related to the results of population registration and civil registration on a national and regional scale. The latest approach is aimed at improving the implementation of population management services in Indonesia. During the SIAK implementation process provides good benefits for the Merauke Regency government, but during the SIAK implementation process there are still obstacles, namely experiencing network disruptions and services that are less than optimal, thus hampering the service process. Purpose: This paper is prepared to understand the implementation of the use of population management information systems in the issuance of KTP-el services of the population and civil registration office of Merauke Regency, the obstacles faced by the SIAK system in the issuance of e-KTP services, and efforts to overcome the obstacles faced in the issuance of e-KTP services using the SIAK system. Method: This study adopts qualitative research design, using descriptive and inductive methods. Data collection techniques use interview, observation and recording techniques. The data analysis steps used are data reduction, data presentation, and conclusions. Result: According to the author's findings, the use of SIAK in e-KTP services is going well, although there are still shortcomings, namely frequent outages on the network, services causing services to stop and problems of remoteness and difficulty accessing services for some areas and lack also contribute to service delays. The author's suggestion is that every road needs service, and improve service innovation with a new model, so that the people of Merauke Regency feel good service. Conclusion: With the existence of the SIAK system at the Merauke Regency Population and Civil Registry Office, in general it went well and the ownership of KTP-el was achieved. Keywords: implementation, SIAK Population Administration Information System, in the issuance of KTP-el. ABSTRAK Permasalahan/Latar belakang (GAP): Direktorat Jenderal Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kementerian Dalam Negeri telah mengimplementasikan Sistem Informasi Manajemen Kependudukan (SIAK) di seluruh daerah/kota di Indonesia. Sistem tersebut merupakan aplikasi berbasis database yang terintegrasi dengan kemampuan penyimpanan data dan untuk pengelolaan data dan informasi yang akurat, lengkap dan terkini terkait hasil pencatatan kependudukan dan catatan sipil skala nasional dan daerah. Pendekatan terbaru ditujukan untuk meningkatkan pelaksanaan pelayanan pengelolaan kependudukan di Indonesia. Selama proses Implementasi SIAK memberikan manfaat yang baik bagi pemerintah Kabupaten Merauke, namun selama proses implementasi SIAK masih mengalami kendala yaitu mengalami gangguan jaringan dan pelayanan kurang maksimal sehingga menghambat proses pelayanan. Tujuan: Tulisan ini disusun untuk memahami Implementasi penggunaan sistem informasi manajemen kependudukan dalam pelayanan Penerbitan KTP-el dinas kependudukan dan catatan sipil daerah Kabupaten Merauke, Kendala yang dihadapi sistem SIAK dalam penerbitan layanan e-KTP, dan upaya mengatasi kendala yang dihadapi dalam penerbitan layanan e-KTP menggunakan sistem SIAK. Penelitian ini mengadopsi desain penelitian kualitatif, dengan menggunakan Metode: deskriptif dan induktif. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi dan pencatatan. Langkah analisis data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: penulis, penggunaan SIAK dalam pelayanan e-KTP berjalan dengan baik, meskipun masih terdapat kekurangan yaitu Sering terjadi pemadaman di jaringan, pelayanan menyebabkan layanan berhenti dan Masalah keterpencilan dan kesulitan mengakses layanan untuk beberapa wilayah dan kurangnya juga berkontribusi terhadap keterlambatan layanan. Saran penulis, agar setiap jalan perlu pelayanan, dan tingkatkan inovasi pelayanan dengan model baru, agar masyarakat Kabupaten Merauke merasakan pelayanan yang baik. Kesimpulan: Dengan adanya sistem SIAK di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Merauke secara umum berjalan dengan baik dan tercapainya kepemilikan KTP-el. Kata Kunci: implementasi, Sistem Informasi Administrasi Kependudukan SIAK, Dalam Penerbitan KTP-el.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Demography and Civil Registration Studies
Depositing User: Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM
Date Deposited: 12 Jun 2023 04:16
Last Modified: 12 Jun 2023 04:16
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/13894

Actions (login required)

View Item View Item