Pahlevi, Tegar Muhammad Syah (2024) OPTIMALISASI PENDAPATAN PAJAK REKLAME DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN ASLI DAERAH KABUPATEN MOROWALI. Other thesis, IPDN.
|
Text
TEGAR MUHAMMAD SYAH PAHLEVI-31.0874-F2.pdf Download (265kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem/Background (GAP): Original Regional Income (PAD) is one of the main sources for Morowali district in financing development and public services. One potential that has not been fully explored is income from advertising taxes. Objective: This research aims to describe the optimization of advertising tax revenue in Morowali Regency, analyze inhibiting factors, and also describe the efforts of the Morowali Regency Regional Revenue Agency in overcoming problems. Method: This research method uses descriptive qualitative research with an inductive approach. The data collection technique in this research uses non-probability sampling to select respondents. Data collection was carried out by means of observation and interviews. Results: The results obtained in this research are that the optimization of advertising tax revenue in Morowali Regency has been implemented well and the targets produced by Morowali Regency can still be improved further. Efforts to improve the tax base are carried out by the Regional Revenue Agency of Morowali Regency in an economic context, with a focus on strategies to increase tax revenues at predetermined tax rates. Conclusion: The conclusion obtained in this research is that advertising tax revenues in Morowali Regency are running optimally, although in implementation there are still several indicators that need to be improved. The author's suggestion in this research is to increase and improve Human Resources to facilitate the tax collection process and further increase public participation in the tax collection process to make it more transparent. Keywords: optimization, advertising tax, local revenue ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Pendapatan Asli Daerah (PAD) menjadi salah satu sumber utama bagi kabupaten Morowali dalam membiayai pembangunan dan pelayanan publik. Salah satu potensi yang belum maksimal dieksplorasi adalah pendapatan dari pajak reklame. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan optimalisasi pendapatan pajak reklame di Kabupaten Morowali, menganalisis faktor- faktor penghambat, juga mendeskripsikan upaya Badan Pendapatan Daerah Kabupaten Morowali dalam mengatasi permasalahan. Metode: Metode Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif deskriptif dengan pendekatan Induktif. Teknik pengambilan data pada penelitian ini menggunakan non-probability sampling untuk memilih responden. Pengambilan data dilakukan dengan cara observasi dan wawancara. Hasil/Temuan: Hasil yang didapatkan dalam penelitian ini adalah optimalisasi pendapatan pajak reklame di Kabupaten Morowali telah terlaksana dengan baik dan target yang dihasilkan oleh Kabupaten Morowali masih dapat ditingkatkan lagi. Upaya perbaikan basis perpajakan yang dilakukan oleh Badan Pendapatan Daerah Kabupaten Morowali dalam konteks perekonomian, dengan fokus pada strategi peningkatan penerimaan pajak dengan tarif pajak yang telah ditentukan. Kesimpulan: Kesimpulan yang didapatkan dalam penelitian ini ialah pendapatan pajak reklame di Kabupaten Morowali sepenuhnya berjalan dengan optimal, walaupun dalam pelaksanaannya masih ada beberapa indikator yang perlu ditingkatkan. Saran penulis dalam penelitian ini ialah menambah dan meningkatkan Sumber Daya Manusia untuk memudahkan dalam proses pemungutan pajak serta lebih meningkatkan partisipasi masyarakat dalam proses pemungutan pajak agar lebih transparan. Kata Kunci : optimalisasi, pajak reklame, pendapatan asli daerah
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculty of Goverment Management > Public Finance |
Depositing User: | Keuangan Publik FMP |
Date Deposited: | 05 Jul 2024 06:55 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 06:55 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/19324 |
Actions (login required)
View Item |