Ageng, Yudha Setiawan and Dadang, Suwanda (2024) OPTIMALISASI PEMUNGUTAN PAJAK RESTORAN DALAM PENINGKATAN PENDAPATAN ASLI DAERAH KABUPATEN LAMONGAN PROVINSI JAWA TIMUR. Diploma thesis, IPDN.
|
Text
REPOSITORY AGENG YUDHA S.pdf Download (662kB) | Preview |
Abstract
Abstract Problem/Background (GAP): This research has problems with restaurant tax collection not running properly which causes restaurant tax revenue in Lamongan Regency to be not optimal such as delinquent restaurant tax payments, paying taxes but not in accordance with monthly income turnover, revoking tapping boxes to avoid recording transactions made in the business and cheating in providing monthly turnover income reports in the restaurant business. Objective: To find out the optimization of restaurant tax collection and find out the steps taken by the Lamongan Regency Regional Revenue Agency in overcoming problems and overcoming obstacles in collecting restaurant tax. Research Methods: the method used in this research is descriptive qualitative research method and data collection techniques using interviews and documentation. Theory: This research uses optimization theory according to Sutedi. The results showed that the optimization of Restaurant Tax collection from year to year in Lamongan Regency experienced instability as can be seen from the percentage of restaurant tax revenue which can be said to go up and down. This can happen because there are still many taxpayers of tax objects who have not registered their tax objects, pay taxes with turnover that is not in accordance with what is obtained, and there are still restaurants that are irregular in tax payments so that the receipt of Restaurant Tax revenue in Lamongan Regency is unstable. Suggestions from researchers are that the lamongan regional revenue agency needs to classify restaurant criteria in more detail in regional regulations that are not only based on turnover and not equalized tax collection in each restaurant because each restaurant has different turnover or income, conduct socialization to the public about Lamongan Regency Regional Regulation Number 12 of 2010 concerning Regional Taxes and socialize the use of tapping boxes and E-SPTPD applications. Keywords : Optimization, Tax Restaurant , Regional Original Revenue (PAD) Abstrak Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penelitian ini terdapat permasalahan pada pemungutan pajak restoran tidak berjalan dengan baik yang menyebabkan penerimaan pajak restoran di Kabupaten Lamongan tidak optimal seperti menunggak pembayaran pajak rumah makan, membayar pajak tetapi tidak sesuai dengan omset penhasilan perbulan, mencabut tapping box guna menghindari merekam transaksi yang dilakukan pada bisnis dan kecurangan dalam pemberian laporan penghasilan omset perbulan dalam bisnis rumah makan. Tujuan : Untuk mengetahui optimalisasi pemungutan pajak restoran dan mengetahui langkah-langkah yang dilakukan Badan Pendapatan Daerah Kabupaten Lamongan dalam mengatasi permasalahan dan mengatasi hambatan dalam pemungutan pajak restoran. Metode Penelitian : metode yang digunakaan pada penelitian ini adalah metode penelitan kualitatif deskriptif serta teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan dokumentasi. Teori : Penelitian ini menggunakan teori optimalisasi menurut Sutedi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa optimalisasi pemungutan Pajak Restoran dari tahun ke tahun di Kabupaten Lamongan mengalami ketidakstabilan bisa dilihat dari presentase pendapatan pajak restoran yang bisa dikatakan naik turun. Hal ini dapat terjadi karena masih banyak wajib pajak dari objek pajak yang belum mendaftarkan objek pajak nya, membayar pajak dengan omset yang tidak sesuai yang didapatkan, dan masih ada rumah makan yang tidak teratur dalam pembayaran pajak sehingga penerimaan pendapatan Pajak Restoran di Kabupaten Lamongan tidak stabil .Saran dari peneliti yaitu badan pendapatan daerah lamongan perlu mengklasifikasikan kriteria restoran secara lebih detail pada peraturan daerah yang tidak hanya berdasarkan omset dan tidak disama ratakan pemungutan pajaknya di setiap restoran karena setiap restoran memiliki omset atau pendapatan yang berbeda-beda, melakukan sosialisasi terhadap masyarakat tentang Peraturan Daerah Kabupaten Lamongan Nomor 12 Tahun 2010 Tentang Pajak Daerah dan melakukan sosialisasi kegunaan alat tapping box dan aplikasi E-SPTPD. Kata kunci: Optimalisasi, Pajak Restoran, Pendapatan Asli Daerah (PAD)
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HJ Public Finance |
Divisions: | Faculty of Goverment Management > Public Finance |
Depositing User: | Keuangan Publik FMP |
Date Deposited: | 05 Jun 2024 06:55 |
Last Modified: | 05 Jun 2024 06:55 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17808 |
Actions (login required)
View Item |