IMPLEMENTASI E-GOVERNMENT MELALUI APLIKASI ONLINE ANYWHERE SERVICE (OASE) DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN TANAH DATAR PROVINSI SUMATERA BARAT

Nupiah, Alhanif (2022) IMPLEMENTASI E-GOVERNMENT MELALUI APLIKASI ONLINE ANYWHERE SERVICE (OASE) DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN TANAH DATAR PROVINSI SUMATERA BARAT. Diploma thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.

[img]
Preview
Text
RINGKASAN SKRIPSI-ALHANIF NUPIAH-29.0185.pdf

Download (746kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem/Background (GAP): In providing public services by government agencies in the current era, they must make more use of information technology so that public services can be more effective and efficient. This study examines the application of E-Government at the Department of Population and Civil Registry of Tanah Datar Regency in providing public services about how the elements of success in implementing E-Government through the OASE application at the Department of Population and Civil Registration of Tanah Datar Regency are examined. Objectives: The purpose of this study was to determine the implementation of e-government through the Online Anywhere Service (OASE) application, the inhibiting factors in implementation and also the government's efforts to overcome the inhibiting factors at the Department of Population and Civil Registration of Tanah Datar Regency. Methods: This research uses qualitative research methods with descriptive research type. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The data analysis process includes data reduction, data presentation and conclusion drawing. Results/Findings: Implementation of 3 successful elements in implementing E-Government, namely: 1). Elements of Support, namely the support of Disdukcapil Tanah Datar Regency to implement E-Government 2). Elements of Capacity include the availability of financial resources, infrastructure resources and human resources 3). Value elements related to the benefits felt by the Government and Society. The obstacles that occur in the implementation of e-government are unstable networks, people who still do not understand technology, lack of application updates, human resources, operational hours are not yet 24 hours and the database has not been integrated with the SIAK application. Finally, the efforts carried out by the government in fixing the problems that occur are coordinating with Telkom to improve the network, conducting socialization related to the use of applications, trying to focus the budget on updating applications, conducting training and technical guidance for employees, trying to update applications for 24-hour service and conducting application improvement to be able to connect to the SIAK application. Conclusion: Overall the implementation of e-government through the OASE application at the Department of Population and Civil Registration of Tanah Datar Regency is considered poor because there are several elements that have poor quality and this will have an impact on the services provided. Keywords: Elements of Success, E-Government, Application Online anywhere Service ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Dalam memberikan pelayanan publik oleh instansi pemerintahan pada era saat ini harus lebih memanfaatkan teknologi informasi sehingga pelayanan publik dapat lebih efektif dan effisien. Dalam penelitian ini meneliti tentang penerapan E-Government di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Tanah Datar dalam memberikan pelayanan publik tentang bagaimana elemen-elemen sukses dalam menerapkan E-Government melalui aplikasi OASE di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanah Datar. Tujuan: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui Implementasi e-government melalui Aplikasi Online Anywhere Service (OASE), faktor penghambat dalam implementasi dan juga upaya-upaya pemerintah dalam mengatasi faktor penghambat di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanah Datar. Metode: Penelitian ini Menggunakan metode penelitian kualitatif dengan tipe penelitian Deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Proses analisis data meliputi reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: Implementasi 3 elemen sukses dalam menerapkan E-Government, yaitu: 1). Elemen Support yaitu adanya dukungan Disdukcapil Kabupaten Tanah Datar untuk menerapkan E-Government 2). Elemen Capacity meliputi tersedianya Sumber daya finansial, Sumber daya infrastruktur dan Sumber daya manusia 3). Elemen Value terkait manfaat yang dirasakan oleh Pemerintahan dan Masyarakat. Hambatan yang terjadi dalam pelaksanaan e-government ini yaitu Jaringan tidak stabil, Masyarakat yang masiih kurang memahami teknologi, Kurangya update aplikasi, Sumber daya manusia, Jam operasional belum 24 jam dan Database belum terintegrasi dengan aplikasi SIAK. Terakhir yaitu upaya yang dilaksanakan oleh pemerintah dalam memperbaiki permasalah yang terjadi yaitu berkoordinasi dengan pihak telkom untuk peningkatan jaringan, melakukan sosialisasi terkait penggunaan aplikasi, berupaya mefokuskan anggaran untuk update aplikasi, Melakukan pelatihan dan bimtek bagi pegawai, berupaya memperbarui aplikasi untuk pelayanan 24 jam dan melakukan peningkatan aplikasi untuk dapat terhubung ke aplikasi SIAK. Kesimpulan: Secara keseluruhan implementasi e-government melalui aplikasi OASE di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanah Datar dinilai kurang baik dikarenakan ada beberapa elemen yang memiliki mutu kurang baik dan hal tersebut akan berdampak kepada pelayanan yang diberikan. Kata kunci: Elemen Sukses, E-Government, Aplikasi Online Anywhere Service

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 23 Jun 2022 07:22
Last Modified: 23 Jun 2022 07:22
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/9985

Actions (login required)

View Item View Item