EFEKTIVITAS PELAYANAN PUBLIK BERBASIS APLIKASI LAPOR DI DINAS KOMUNIKASI INFORMATIKA DAN STATISTIK PROVINSI LAMPUNG

Saleh, Muhammad Ath Thoriq (2022) EFEKTIVITAS PELAYANAN PUBLIK BERBASIS APLIKASI LAPOR DI DINAS KOMUNIKASI INFORMATIKA DAN STATISTIK PROVINSI LAMPUNG. Diploma thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.

[img]
Preview
Text
REPOSITORY THORIQ.pdf

Download (255kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): Digitalization has a good influence on the process of government administration through technological media, public services are the main part that must be addressed by the government because in its implementation public services have not run as expected so that it is considered not good, especially in terms of providing an effective service related to the delivery of aspirations and complaints of problems that occur in the community. Purpose: The purpose of this study is to find out, analyze and describe the effectiveness, inhibiting factors, and efforts to overcome problems from online community complaints services, through the LAPOR application at the Communication and Informatics Office of Lampung Province. Method: This research uses a descriptive qualitative research method with an inductive approach associated with sedarmayanti theory. As for data collection techniques, researchers conducted structured interviews and documentation studies with Lampung Provincial Discominfotic Employee Informants by purposive sampling (4 informants) and the public with snowball sampling (5 informants). The data will be analyzed by data reduction, data presentation, verification and drawing conclusions. Result: The findings obtained by the authors in this study are the quality of human resources that are still lacking, inadequate infrastructure, there are still blankspots in certain places and lack of community participation. Conclusion: The provision of public services related to Online Community Complaints through the LAPOR Application at the Communication, Informatics and Statistics Office of Lampung Province in general has been running well and is quite effective even though there are still some obstacles. Socialization must still be carried out again so that community participation in using LAPOR! increase. Keywords: Effectiveness, Public Service, REPORT Application ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Digitalisasi membawa pengaruh baik dalam proses penyelenggaraan pemerintahan melalui media teknologi, pelayanan publik menjadi bagian utama yang harus dibenahi pemerintah karena pada pelaksanaanya pelayanan publik belum berjalan sesuai dengan yang diharapkan sehingga dinilai kurang baik, utamanya dalam hal memberikan suatu pelayanan yang efektif terkait penyampaian aspirasi dan pengaduan masalah yang terjadi pada masyarakat. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui, menganalisis serta mendeskrpsikan efektivitas, faktor penghambat, serta upaya untuk mengatasi masalah dari pelayanan pengaduan masyarakat secara online melalui aplikasi LAPOR di Dinas Komunikasi dan Informatika Provinsi Lampung. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif dengan pendekatan induktif yang dikaitkan dengan teori Sedarmayanti. Adapun teknik pengumpulan data, peneliti melakukan wawancara terstrukur dan studi dokumentasi dengan informan Pegawai Diskominfotik Provinsi Lampung secara purposive sampling (4 informan) dan masyarakat dengan snowball sampling (5 informan). Data akan dianalisis dengan reduksi data, penyajian data, verifikasi serta penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: Temuan yang diperoleh penulis dalam penelitian ini adalah kualitas sumber daya manusia yang masih kurang, infrastruktur yang kurang memadai masih adanya blankspot di tempat tertentu dan kurangnya partisipasi masyarakat. Kesimpulan: Pemberian pelayanan publik terkait Pengaduan Masyarakat Secara Online Melalui Aplikasi LAPOR di Dinas Komunikasi, Informatika dan Statistik Provinsi Lampung secara umum sudah berjalan baik dan cukup efektif meskipun masih ada beberapa kendala. Sosialisasi harus tetap dilakukan kembali agar partisipasi masyarakat dalam menggunakan LAPOR! meningkat. Kata kunci: Efektivitas, Pelayanan Publik, Aplikasi LAPOR

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Smart City Information Management
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 23 Jun 2022 06:14
Last Modified: 23 Jun 2022 06:14
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/9875

Actions (login required)

View Item View Item