Azemia, Daffina Dwinka and Elsye, Rosemary (2025) PEMBERDAYAAN PELAKU USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) MELALUI PROGRAM PENGEMBANGAN KAPASITAS SUMBER DAYA MANUSIA (SDM) DI BIDANG BRANDING DAN PEMASARAN DI KOTA LUBUKLINGGAU PROVINSI SUMATERA SELATAN. Other thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.
|
Text
REPOSITORY_32.0212_DAFFINA DWINKA.pdf Download (703kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): This research is motivated by the important role of MSMEs in the Indonesian economy, which covers 96% of all business units and contributes more than 60% to Gross Domestic Product (GDP). This research is based on the legal framework established by Law Number 23 of 2014 concerning Regional Government, which regulates the responsibilities of governments at various levels to improve community welfare. Purpose: This research contributes to the understanding of how targeted capacity development initiatives can improve MSME competencies, thereby driving economic growth and improving people's livelihoods in Lubuklinggau City. Method: This study usesqualitative research methods and according to Pranaka and Priyono Empowerment Theory . Data collection methods include interviews with stakeholders directly involved in the implementation of the capacity development program, to ensure that the research findings are based on real experiences. Result: The findings of this study are the importance of empowering business actors in the field of branding and marketing for the development of their businesses. Improvements are needed in socialization and expansion of access so that more MSME actors can participate in the empowerment program. Conclusion: The main obstacle in implementing the Human Resource Capacity Development Program in the Field of Branding and Marketing in Lubuklinggau City is the limited budget from the central government. Keywords: Micro, Small and Medium Enterprises, Capacity Development, Branding, Marketing. ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penelitian ini dilatarbelakangi oleh peran penting UMKM dalam perekonomian Indonesia yang meliputi 96% dari seluruh unit usaha dan memberikan kontribusi terhadap Produk Domestik Bruto (PDB) lebih dari 60%. Penelitian ini berlandaskan pada kerangka hukum yang ditetapkan Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah yang mengatur tanggung jawab pemerintah di berbagai tingkatan untuk meningkatkan kesejahteraan masyarakat. Tujuan: Penelitian ini memberikan kontribusi untuk pemahaman tentang bagaimana inisiatif pengembangan kapasitas yang tepat sasaran dapat meningkatkan kompetensi UMKM sehingga dapat mendorong pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan penghidupan masyarakat di Kota Lubuklinggau. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dan sesuai dengan Teori Pemberdayaan Pranaka dan Priyono. Metode pengumpulan data meliputi wawancara dengan para pemangku kepentingan yang terlibat langsung dalam pelaksanaan program pengembangan kapasitas, untuk memastikan bahwa temuan penelitian didasarkan pada pengalaman nyata. Hasil/Temuan: Temuan penelitian ini adalah pentingnya pemberdayaan pelaku usaha di bidang branding dan pemasaran untuk pengembangan usahanya. Kesimpulan: Diperlukan perbaikan dalam sosialisasi dan perluasan akses agar lebih banyak lagi pelaku UMKM yang dapat berpartisipasi dalam program pemberdayaan. Kendala utama dalam pelaksanaan Program Pengembangan Kapasitas Sumber Daya Manusia Bidang Branding dan Pemasaran di Kota Lubuklinggau adalah terbatasnya anggaran dari pemerintah pusat. Kata kunci: Usaha Mikro Kecil dan Menengah, Pengembangan Kapasitas, Branding, Pemasaran.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HB Economic Theory H Social Sciences > HC Economic History and Conditions |
Divisions: | Faculty of Politics and Government > Community Economic and Rural Development |
Depositing User: | Pembangunan Ekonomi dan Pemberdayaan Masyarakat FPP |
Date Deposited: | 02 Jun 2025 00:53 |
Last Modified: | 02 Jun 2025 00:53 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/23527 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |