STRATEGI PENERAPAN PENERIMAAN PESERTA DIDIK BARU (PPDB) PADA SMA NEGERI DENGAN ZONASI SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA DI KOTA PONTIANAK PROVINSI KALIMANTAN BARAT

kusuma, farid and Martua, Aleknaek (2025) STRATEGI PENERAPAN PENERIMAAN PESERTA DIDIK BARU (PPDB) PADA SMA NEGERI DENGAN ZONASI SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA DI KOTA PONTIANAK PROVINSI KALIMANTAN BARAT. Diploma thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.

[img]
Preview
Text
Farid repository.pdf

Download (740kB) | Preview

Abstract

Problem Statement: The zoning based PPDB system in Indonesia aims to equalize access to public senior high schools and reduce regional disparities in educational quality. However, uneven school distribution, infrastructure constraints, and community resistance continue to challenge its effectiveness. Purpose: This study analyzes the strategies employed by the Education Office in implementing zoning regulations and evaluates their impact on community empowerment, particularly in improving the Human Development Index (HDI) in the education sector. Method: Employing an explanatory sequential design, data were collected through interviews, observations, and document analysis. Result: Key strategies include optimizing an IT based zoning system, enhancing policy transparency and dissemination, and fostering multi stakeholder collaboration in inclusive educational planning. These actions have improved educational access for marginalized groups and bolstered community participation in school development. Conclusion: The success of the zoning based PPDB hinges on adequate educational infrastructure and active community involvement. Recommendations include refining zoning validation mechanisms, constructing schools in underserved (“blankspot”) areas, and strengthening government community synergy for a more equitable educational ecosystem. Keywords: Education Office Strategy; Student Admission; Zoning; Community Empowerment; Human Development Index ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang: PPDB jalur zonasi bertujuan memeratakan akses SMA negeri dan menurunkan kesenjangan mutu pendidikan antardaerah. Kendala utama adalah distribusi sekolah yang tidak merata, keterbatasan infrastruktur, serta resistensi masyarakat. Tujuan: Penelitian ini bertujuan menganalisis strategi Dinas Pendidikan dalam mengimplementasikan zonasi serta mengevaluasi dampaknya terhadap pemberdayaan masyarakat dan peningkatan Indeks Pembangunan Manusia (IPM) di bidang pendidikan. Metode: Desain explan–sequential dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Hasil/Temuan: Strategi utama meliputi optimalisasi zonasi berbasis TI, peningkatan transparansi dan sosialisasi kebijakan, serta kolaborasi lintas pemangku kepentingan. Hasilnya, akses pendidikan bagi kelompok marjinal meningkat dan partisipasi masyarakat dalam peningkatan kualitas sekolah tumbuh signifikan. Kesimpulan: Keberhasilan PPDB zonasi sangat bergantung pada kesiapan infrastruktur dan keterlibatan aktif masyarakat. Rekomendasi meliputi penyempurnaan validasi zonasi, pembangunan sekolah di area blankspot, dan penguatan sinergi pemerintah masyarakat untuk pendidikan yang lebih adil. Kata Kunci: Strategi Dinas Pendidikan; Penerimaan Peserta Didik Baru; Zonasi; Pemberdayaan Masyarakat; Indeks Pembangunan Manusia

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Pembangunan Ekonomi dan Pemberdayaan Masyarakat FPP
Date Deposited: 26 May 2025 04:30
Last Modified: 26 May 2025 04:30
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/22608

Actions (login required)

View Item View Item