HAKIM, MERCY ANGELITA and Saputra, Romi (2025) ANALISIS POLITICAL BRANDING CALON BUPATI PADA PILKADA KABUPATEN LAMPUNG TENGAH TAHUN 2024. Other thesis, INSTITUT PEMERINTAHAN DALAM NEGERI.
|
Text
MERCY REPOSITORY.pdf Download (527kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): In 2022, the Indonesian Democracy Index (IDI) in Lampung Province had a figure of 78.32, meaning that democratic life in the Lampung region was at a moderate level. Political parties also have a role in branding candidate pairs as a tool for controlling public office. There is a political branding competition that occurs between pairs of candidates, which is the focus of the author's research in this work. Purpose: This study aims to determine the political branding strategy carried out by the two pairs of candidates for Central Lampung regent during the 2024 Pilkada campaign. Method: This research uses Descriptive Qualitative research methods. This method was chosen because it is able to describe a situation or fact that exists at the research location in detail. Data collection techniques include interviews, observation, and documentation as well as the implementation of data triangulation to achieve alignment of answers. The main theory used to analyze this topic is the theory of the Personal Political Brand Identity Assessment Framework by Philbrick and Cleveland in 2015. There were 11 informants involved in this research. Data analysis was carried out through data reduction, data presentation and also conclusion drawing and verification. The instrument of this research is the author himself. Result: The results of the findings in this study can be carried out in each dimension, in the dimension of brand spells with the findings that each candidate pair has its own character and also raises their respective branding, in the Offline Trail dimension it is known that candidate pair 02 is considered to be more caring and closer to the community than candidate pair 1 despite being a former regent, in the last dimension related to the Online Trail it is known that both candidate pairs provide a good history seen on the social media of each candidate pair. Conclusion: In general, the results of the study related to the analysis of political branding on the 2 existing candidate pairs show that each candidate pair has branded themselves as well as possible according to the characteristics of each candidate pair. Keywords: Political Branding, Regent of Central Lampung Regency Pilkada 2024 ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Tahun 2022, Indeks Demokrasi Indonesia (IDI) di Provinsi Lampung mempunyai angka sebesar 78,32, mengartikan kehidupan demokrasi di wilayah Lampung berada level sedang. Partai politik juga mempunyai peran pada branding pada pasangan calon sebagai alat untuk penguasaan jabatan publik. Terdapat persaingan branding politik yang terjadi antar pasangan calon dimana hal ini menjadi fokus penelitian penulis dalam karya ini Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi political branding yang dilakukan oleh kedua pasangan calon bupati Lampung Tengah saat kampanye Pilkada 2024. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian Kualitatif Deskriptif. Metode ini dipilih karena mampu menggambarkan sebuah keadaan atau fakta yang ada di lokasi penelitian dengan terperinci. Teknik pengumpulan data meliputi wawancara, observasi, dan dokumentasi serta pelaksanaan triangulasi data untuk mencapai keselarasan jawaban. Teori utama yang dipakai untuk menganalisis topik ini adalah teori Kerangka Kerja Penilaian Identitas Merek Politik Pribadi oleh Philbrick dan Cleveland tahun 2015. Infoman yang terlibat dalam penelitian ini adalah 11 informan. Analisis data dilaksanakan melalui reduksi data, penyajian data dan juga penarikan kesimpulan dan verifikasi. Instrumen penelitian ini adalah penulis sendiri. Hasil/Temuan: hasil temuan pada penelitian ini dapat dilakukan pada masing masing dimensi, pada dimensi mantra merek dengan temuan bahwa masing masing pasangan calon meiliki karakter sendiri dan juga memunculkan branding masing masing, pada dimensi Jejak Offline diketahui bahwa pasangan calon 2 dinilai lebih peduli dan lebih dekat dengan masyrakat daripada paslon 1 meskipun mantan seorang bupati, pada dimensi terakhir terkait dengan Jejak online diketahui bahwa kedua paslon sama sama memberikan Riwayat yang baik terlihat pada media social masing masing paslon. Kesimpulan: secara umum hasil penelitian terkait dengan analisis political branding pada 2 paslon yang ada diketahui masing masing paslon sudah membranding diri mereka dengan sebaik mungkin sesuai denga karakteristik masing masing paslon. Kata Kunci: Political Branding, Bupati kabupaten Lampung tengah Pilkada 2024.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Campus > IPDN Kampus Jatinangor |
Depositing User: | Politik Indonesia Terapan |
Date Deposited: | 26 May 2025 03:09 |
Last Modified: | 26 May 2025 03:09 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/22519 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |