Aryadhana, Aristito Satria and Nawawi, M. (2025) PELAYANAN AKTIVASI IDENTITAS KEPENDUDUKAN DIGITAL MELALUI PROGRAM JEMPUT BOLA PADA DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN TULUNGAGUNG PROVINSI JAWA TIMUR. Diploma thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.
|
Text
REPOSITORI ARISTITO.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem Statement (Kesenjangan Penelitian): Researchers focused on the problem of the low achievement of Digital ID activation in Tulungagung Regency compared to the national activation target. The Population and Civil Registration Office of Tulungagung Regency has attempted to increase the achievement rate of Digital ID activation for residents of Tulungagung Regency through the Jemput Bola Program. Purpose: The purpose of this study is to determine and describe the Digital ID activation service through the Jemput Bola Program at the Population and Civil Registration Office of Tulungagung Regency, East Java Province.. Method: This research uses descriptive qualitative research methods. Data collection techniques were carried out through observation, interviews, documentation and triangulation. Result: The findings obtained by researchers in this study are that the Digital ID activation service through the Jemput Bola program carried out by the Population and Civil Registration Office of Tulungagung Regency, East Java Province is quite good. This is because the services that have been provided have fulfilled three dimensions out of a total of five dimensions that have been determined. There are still shortcomings in the dimensions of Realibility and Emphaty. Conclusion: Digital ID activation services through the ball pick-up program carried out by the Population and Civil Registration Office of Tulungagung Regency, East Java Province are quite good.. Keywords: Service; Digital ID; Jemput Bola ABSTRAK Permasalahan (Kesenjangan Penelitian: Peneliti berfokus pada permasalahan rendahnya capaian aktivasi Identitas Kependudukan Digital di Kabupaten Tulungagung dibanding dengan target aktivasi nasional. Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tulungagung telah berupaya untuk meningkatkan angka capaian aktivasi Identitas Kependudukan Digital pada penduduk Kabupaten Tulungagung melalui Program Jemput Bola. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui dan mendeskripsikan pelayanan aktivasi Identitas Kependudukan Digital melalui Program Jemput Bola pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tulungagung Provinsi Jawa Timur. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dokumentasi dan triangulasi. Hasil/Temuan: Temuan yang diperoleh peneliti dalam penelitian ini yaitu pelayanan aktivasi IKD melalui program jemput bola yang dilakukan oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tulungagung Provinsi Jawa Timur sudah cukup baik. Hal ini karena pelayanan yang telah diberikan sudah memenuhi tiga dimensi dari total lima dimensi yang telah ditentukan. Adapun masih ada kekurangan pada dimensi Realibility dan Emphaty. Kesimpulan: Pelayanan aktivasi IKD melalui program jemput bola yang dilakukan oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tulungagung Provinsi Jawa Timur sudah cukup baik. Kata kunci: Pelayanan; Identitas Kependudukan Digital; Jemput Bola
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Depositing User: | Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM |
Date Deposited: | 14 Jul 2025 00:52 |
Last Modified: | 14 Jul 2025 00:52 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/21404 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |