Pelayanan Publik Inklusif Perekaman KTP-El di Kabupaten Kotawaringin Barat Provinsi Kalimantan Tengah

Rafliansyah, Muhammad Sulthan and Wargadianata, Ella Lesmanawaty (2025) Pelayanan Publik Inklusif Perekaman KTP-El di Kabupaten Kotawaringin Barat Provinsi Kalimantan Tengah. Diploma thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.

[img]
Preview
Text
Repositry_Sulthan.pdf

Download (309kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem/Background (GAP): Population administration services, especially in the recording of e-KTP for all parties, especially for inclusive community groups, are government affairs that are required to be maximized at the Population and Civil Registration Service of West Kotawaringin Regency. Problems in terms of public services, especially for inclusive community groups, are considered less than optimal by the community. In this case, the Population and Civil Registration Service of West Kotawaringin Regency launched an innovation to pick up the ball for recording e-KTP for inclusive community groups, in this case people with disabilities, the elderly, and ODGJ. Purpose: This study aims to analyze the effectiveness of population administration services in recording e-KTP carried out by the Population and Civil Registration Service of West Kotawaringin Regency, especially for inclusive community groups through the Jempol Dilan + O innovation. Method: The research method used by the researcher is a descriptive research method with a qualitative approach so that the analysis can be carried out in depth. Data collection techniques collected through data triangulation, namely by interview, observation, and documentation. Results/Findings: Results/Findings: The results of the study found that the e-KTP recording service for inclusive community groups carried out by the Population and Civil Registration Service of West Kotawaringin Regency has been effective in several aspects. However, there are still some weaknesses, such as inadequate facilities and the number of personnel that still needs to be added. Conclusion: improving the quality of population administration services can increase public trust and reduce administrative costs. Therefore, the Population and Civil Registration Service of West Kotawaringin Regency needs to improve the quality of service. Keywords: Electronic KTP, Inclusive Public Services, Population Administration. ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Pelayanan administrasi kependudukan terutama dalam perekaman KTP-El bagi semua pihak, khususnya bagi kelompok masyarakat inklusif merupakan urusan penyelenggaraan pemerintahan yang dituntut untuk dimaksimalkan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kotawaringin Barat. Permasalahan dalam hal pelayanan publik terkhusus bagi kelompok masyarakat inklusif dianggap belum maksimal oleh masyarakat. Dalam hal ini dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kotawaringin Barat meluncurkan inovasi jemput bola perekaman KTP-El bagi kelompok masyarakat inklusif yang dalam hal ini adalah penyandang disabilitas, lansia, dan ODGJ. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektifitas pelayanan administrasi kependudukan dalam perekaman KTP-El yang dilakukan oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kotawaringin Barat khsususnya bagi kelompok masyarakat inklusif melalui inovasi Jempol Dilan + O. Metode: Metode penelitian yang digunakan peneliti adalah metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif sehingga analisis bisa dilakukan secara mendalam. Teknik pengumpulan data yang dikumpulkan melalui traingulasi data yakni dengan wawancara, observasi,dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Hasil penelitian yang ditemukan menunjukan bahwa pelayanan perekaman KTP-El bagi kelompok masyarakat inklusif yang dilakukan oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kotawaringin Barat sudah efektif dalam beberapa aspek. Namun masih terdapat beberapa kelemahan, seperti fasilitas yang kurang memadai serta jumlah personil yang masih perlu tambahan. Kesimpulan: peningkatan kualitas pelayanan administarsi kependudukan dapat meningkatkan kepercayaan masyarakat dan mengurangi biaya administrasi. Oleh karena itu Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kotawaringin Barat perlu meningkatkan kualitas pelayanan. Kata kunci: Administrasi Kependudukan, Pelayanan Publik Inklusif, Perekaman KTP-El

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM
Date Deposited: 21 May 2025 03:44
Last Modified: 21 May 2025 03:44
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/20965

Actions (login required)

View Item View Item