Prasetio, Ina Perdana Putri and Athahirah, Astika Ummy (2025) POLITICAL BRANDING ARTIS DALAM MENINGKATKAN ELEKTABILITAS PADA PEMILIHAN KEPALA DAERAH TAHUN 2024 DI KABUPATEN BANDUNG. Diploma thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri.
|
Text
32.0375_Ina Perdana Putri Prasetio_Repository.pdf Download (304kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT Problem Statemend/Background (GAP): In the 2024 Bandung Regency elections, there are 2 serial numbers of the pair of candidates for regent and deputy regent, each of which has a candidate who comes from among artists. An artist is someone who works in the field of art or entertainment generally has high popularity, as we know that artists do not have a background in government science or political science. Purpose: This research aims to obtain an overview of the political brand built in the contest for the 2024 Bandung Regency regional head election and an overview of the efforts made so that the political brand can increase electability in the 2024 Bandung Regency Regional Elections. Method: The method used in this study is Quasi-Qualitative with data analysis using the Nvivo 12 application. Result: Based on the results of interviews, observations, and questionnaires conducted, the political branding built by artists in the 2024 Regional Election contest in Bandung Regency shows that in building political branding if carried out through several stages, namely evaluation of the personal self what are the strengths that can be highlighted and the shortcomings that need to be improved, multi-stakeholder evaluation to support the political brand, to the stages of offline and online traces of regional head candidates with the background of the artist so that the brand built can increase electability in the 2024 regional elections. Conslusion: With political branding that is well built, it produces a good public assessment so that the public becomes interested in the person and there is trust and determination in the candidate for the regional head to be able to lead, therefore his electability can increase. Keywords: Participation; Youth Generations; Lorong Literasi Gowa Programs ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Pada pilkada Kabupaten Bandung tahun 2024 terdapat 2 nomor urut pasangan calon bupati dan wakil bupati yang masing masing memiliki kandidat yang datang dari kalangan artis. Artis merupakan seseorang yang berprofesi pada bidang seni atau hiburan umumnya memiliki popularitas yang tinggi, sebagaimana kita ketahui bahwa artis tidak memiliki latar belakang ilmu pemerintahan atau ilmu politik. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran Political brand yang dibangun dalam meningkatkan elektabilitas pada kontestasi pemilihan kepala daerah Kabupaten Bandung Tahun 2024. Metode: Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Quasi-Qualitative dengan analisis data menggunakan aplikasi Nvivo 12. Hasil/temuan: Berdasarkan hasil wawancara, observasi, dan kuesioner yang dilakukan, Political branding yang di bangun artis dalam kontestasi Pilkada tahun 2024 di Kabupaten Bandung menunjukan bahwa dalam membangun political branding tersebut apabila dilakukan melalui beberapa tahapan yaitu evaluasi mengenai diri pribadi apa yang menjadi kelebihan yang bisa ditonjolkan dan kekurangan yang perlu di perbaiki, evaluasi multi-stakeholder guna mendukung brand politiknya, hingga tahapan jejak offline dan online dari calon kepala daerah yang berlatarbelakang artis tersebut sehingga brand yang dibangun dapat meningkatkan elektabilitas pada pilkada tahun 2024. Kesimpulan: Dengan political branding yang dibangun dengan baik menghasilkan penilaian masyarakat yang baik pula sehingga masyarakat menjadi tertarik pada seseorang tersebut dan muncul kepercayaan dan menentukan pilihannya pada calon kepala daerah tersebut untuk dapat memimpin oleh karena itu elektabilitasnya dapat meningkat. Kata Kunci: Political branding, Elektabilitas, Artis, Pemilihan Kepala Daerah (Pilkada)
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Subjects: | J Political Science > JC Political theory |
Depositing User: | Politik Indonesia Terapan |
Date Deposited: | 16 May 2025 03:11 |
Last Modified: | 16 May 2025 03:11 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/20692 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |