EFEKTIVITAS PELAKSANAAN TERA DAN TERA ULANG SEBAGAI UPAYA PERLINDUNGAN KONSUMEN DI KABUPATEN KETAPANG

PRATAMA, PITRA ANANDA (2024) EFEKTIVITAS PELAKSANAAN TERA DAN TERA ULANG SEBAGAI UPAYA PERLINDUNGAN KONSUMEN DI KABUPATEN KETAPANG. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
Repository_pitra benar.pdf

Download (280kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): Consumer protection is an effort made in order to provide legal certainty and rights to the public, because there is public concern over the underweight of goods purchased and sold, so researchers are interested in raising this issue. PurposeThis research aims to determine, analyze, and describe the effectiveness of the implementation of Tera and Tera Ulang, including supporting and inhibiting factors, as well as efforts to overcome the inhibiting factors of the effectiveness of the implementation of Tera and Tera Ulang as an effort to protect consumers in Ketapang Regency. Method: The research method is descriptive with a qualitative approach. The data collection techniques are interviews, observation, and documentation. The technique for determining informants is purposive sampling technique by considering informants who have complete information about the problem of reprinting and snow ball technique by considering previous informant recommendations. Data analysis techniques used include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Result: The results of the research show that the implementation of tera and re-tera as an effort to protect consumers has been implemented but is not yet effective, seen from the indicators of tera and re-tera objects which have not been achieved. Conclusion: Implementation of Tera and Tera Ulang as an effort to protect consumers in Ketapang Regency, seen from various indicators, is effective. However, there is still one indicator that has not been achieved, namely the object of Tera and Tera Ulang, which has not been entirely fulfilled. Based on the results of the research, there are supporting factors, namely competent employees, uniformity of vision and mission, implementation of activities according to standard operating procedures, clear regulations, assistance from the central and regional governments, and a cooperative attitude from the community. There are also inhibiting factors, namely the shortage of interpreters, the absence of supervisors, budget shortages, and difficulties in road access in several sub-districts. Additionally, there are efforts made by the local government, namely making submissions related to employee needs, mapping problems, increasing employee enthusiasm, and submitting official vehicle needs. Keywords: Department of Cooperatives Small and Medium Enterprises Trade and Industry Ketapang Regency, Effectiveness, Consumer Protection, Tera, and Tera Ulang ABSTRAK Latar Belakang (GAP): Perlindungan konsumen merupakan upaya yang dilakukan dalam rangka memberikan kepastian hukum dan hak kepada masyarakat, karena terdapat keresahan masyarakat atas bobot barang yang dibeli dan dijual kurang timbangan sehingga peneliti tertarik mengangkat permasalahan ini. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis serta mendeskripsikan efektivitas pelaksanaan tera dan tera ulang, faktor-faktor pendukung dan penghambat, serta upaya mengatasi faktor-faktor penghambat efektivitas pelaksanaan tera dan tera ulang sebagai upaya perlindungan konsumen di Kabupaten Ketapang. Metode: Metode penelitian yaitu deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik penentuan informan yaitu teknik pourposive sampling mempertimbangkan informan yang beban tugasnya berhubungan dengan pelaksanaan tera dan tera ulang sebagai upaya perlindungan konsumen sehingga memiliki informasi yang relevan dan teknik snow ball dengan mempertimbangkan rekomendasi informan sebelumnya. Teknik analisis data yang digunakan yaitu mereduksi data, penyajian data, serta penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan tera dan tera ulang sebagai upaya perlindungan konsumen sudah terlaksana tetapi belum efektif, dilihat dari indicator objek tera dan tera ulang yang belum tercapai. Kesimpulan: pelaksanaan tera dan tera ulang sebagai upaya perlindungan konsumen di Kabupaten Ketapang dilihat dari berbagai indikator sudah efektif. Namun, masih terdapat indikator yang belum tercapai yaitu objek tera dan tera ulang. Faktor pendukung yaitu pegawai yang kompeten, keseragaman visi dan misi, pelaksanaan kegiatan sesuai standar operasional prosedur, regulasi yang jelas, bantuan dari pemerintah pusat maupun daerah, dan sikap kooperatif dari masyarakat. Terdapat juga faktor penghambat nya yaitu kekurangan tenaga penera, belum adanya tenaga pengawas, kekurangan anggaran, dan susahnya akses jalan yang ditempuh di beberapa Kecamatan. Selain itu terdapat upaya yang dilakukan pemerintah daerah yaitu membuat pengajuan terkait kebutuhan pegawai, pemetaan permasalahan, peningkatan semangat pegawai, serta pengajuan kebutuhan kendaraan dinas. Kata Kunci: Dinas Koperasi Usaha Kecil dan Menengah Perdagangan dan Perindustrian Kabupaten Ketapang, Efektivitas, Perlindungan Konsumen, Tera dan Tera Ulang.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Local Government Administration
Depositing User: Administrasi Pemerintahan Daerah FMP
Date Deposited: 18 Jul 2024 01:06
Last Modified: 18 Jul 2024 01:06
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/19903

Actions (login required)

View Item View Item