AKTUALISASI INOVASI APLIKASI PELAYANAN PUBLIK DALAM MEWUJUDKAN DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KOTA PEKANBARU GO DIGITAL

Fithrahsyach, M.Fachmy Alief and Asmungi, Asmungi (2024) AKTUALISASI INOVASI APLIKASI PELAYANAN PUBLIK DALAM MEWUJUDKAN DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KOTA PEKANBARU GO DIGITAL. Other thesis, IPDN.

[img] Text
Repository Fahmi (1).pdf

Download (518kB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): Advances in existing technology have made the government enter the era of digitalization, resulting in many sectors competing to create digital innovations, especially in the government sector for digital-based public service innovations. The Pekanbaru City Population and Civil Registration Service will have 33 innovations related to public services by 2024. These conditions made the author interested in conducting research. Objective: The research was conducted with the aim of finding out how to actualize innovation in public service applications in realizing the Pekanbaru City Population and Civil Registration Service Go Digital. The research was carried out at the Pekanbaru City Population and Civil Registration Service, Go Digital. Method: This research uses a qualitative approach using primary data and secondary data as data sources. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. The theory used is Everett M. Rogers' innovation characteristics. Results: The research results show that innovation is easy to implement and improves service quality and planning must be in accordance with procedures. The obstacles that occur are the limited number of innovations that have no follow-up and the efforts made to evaluate innovations. Conclusion: It is necessary to create regulations and guidelines for public service innovation in the Pekanbaru City Population and Civil Registration Service. Keywords: Digitalization, Innovation, Public Services ABSTRAK Pernyataan Masalah/Latar Belakang (GAP): Kemajuan teknologi yang ada membuat pemerintahan memasuki era digitalisasi sehingga menjadikan banyak sektor berlomba-lomba dalam membuat inovasi digital terkhususnya di bidang pemerintahan untuk inovasi pelayanan publik berbasis digital. Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Pekanbaru hingga pada tahun 2024 mempunyai 33 inovasi terkait dengan pelayanan publik. Kondisi tersebut membuat penulis tertarik untuk melakukan penelitian. Tujuan: Penelitian dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui bagaimana aktualisasi inovasi aplikasi pelayanan publik dalam mewujudkan Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Pekanbaru Go Digital. Peneltiian dilakukan pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Pekanbaru Go Digital. Metode: Penelitian ini menggunakan metode pendekatan kualitatif dengan menggunakan data primer dan data sekunder sebagai sumber data. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Teori yang digunakan yaitu karakteristik inovasi Everett M. Rogers. Hasil: Hasil penelitian didapatkan bahwa inovasi mudah diterapkan dan meningkatkan kualtias pelayanan dan dalam perencanaannya harus sesuai dengan prosedur. Hambatan yang terjadi yaitu terbatasnya banyaknya inoasi yang tidak ada tindaklanjut dan upaya yang dilakukan dengan mengevaluasi inovasi. Kesimpulan: Perlu untuk membuat peraturan dan pedoman inovasi pelayanan publik di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Pekanbaru. Kata Kunci: Digitalisasi, Inovasi, Pelayanan publik

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 07 Jun 2024 03:12
Last Modified: 07 Jun 2024 03:12
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/18073

Actions (login required)

View Item View Item