PEMASARAN POLITIK PARTAI KEADILAN SEJAHTERA DI KABUPATEN LOMBOK TIMUR PROVINSI NUSA TENGGARA BARAT TAHUN 2024

Jannati, Silbaeti and Dr. Jona Bungaran Basuki Sinaga, S.STP., S.AP., M.Si, Jona (2024) PEMASARAN POLITIK PARTAI KEADILAN SEJAHTERA DI KABUPATEN LOMBOK TIMUR PROVINSI NUSA TENGGARA BARAT TAHUN 2024. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
RINGKASAN SKRIPSI SILBAETI JANNATI.pdf

Download (692kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): The author was interested in taking this title due to the phenomenon of the Prosperous Justice Party's success in obtaining the most votes in the 2019 East Lombok Regency DPRD member election and showing a consistent increase in votes in each East Lombok Regency DPRD member election. However, PKS's success in the 2019 DPRD member election was not followed by the 2024 DPRD member election, where PKS was unable to maintain its dominance in East Lombok Regency even though it continued to show an increase in votes. Purpose: This observation aims to find out the picture of the political marketing of the Prosperous Justice Party in East Lombok Regency, West Nusa Tenggara Province in 2024. Apart from that, it is also to find out the supporting factors and inhibiting factors for the political marketing of the Prosperous Justice Party in East Lombok Regency, West Nusa Tenggara Province in 2024. Method: The research method used is a qualitative descriptive method with an inductive approach. The data sources for this study are primary and secondary sources. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and data verification. Data collection techniques include interviews, observations, and documentation. Result: Based on the results of interviews, field observations and documentation collection, the research results show that the Prosperous Justice Party is a party that applies the principles of sales-oriented political marketing, this can be seen from the marketing stages taken by and carried out by PKS in the election of Regency DPRD members. East Lombok in 2024. Supporting factors for PKS political marketing are having team solidity and strong support from each winning team and volunteers as well as social image and campaign programs. Meanwhile, the factors inhibiting PKS political marketing consist of low understanding and awareness of voters to exercise their voting rights, limited campaign period, money politics and intense political competition. Conclusion: The implementation of PKS's political marketing has still not been effective, as can be seen from the failure of PKS to maintain its dominance in the 2024 East Lombok Regency DPRD member election. Keywords: Political Marketing, PKS, DPRD members, East Lombok Regency ABSTRAK Permasalahan (GAP): Penulis tertarik mengambil judul tersebut dikarenakan adanya fenomena keberhasilan Partai Keadilan Sejahtera dalam memperoleh suara terbanyak pada pemilihan anggota DPRD Kabupaten Lombok Timur tahun 2019 serta menunjukkan kenaikan suara secara konsisten pada setiap pemilihan anggota DPRD Kabupaten Lombok Timur. Tetapi keberhasilan PKS pada pemilihan anggota DPRD tahun 2019 tidak diikuti pada pemilihan anggota DPRD tahun 2024, dimana PKS tidak bisa mempertahankan dominasinya di Kabupaten Lombok Timur walaupun tetap menunjukan kenaikan suara. Tujuan: Pengamatan ini bertujuan untuk mengetahui gambaran pemasaran politik Partai Keadilan Sejahtera di Kabupaten Lombok Timur Provinsi Nusa Tenggara Barat tahun 2024. Disamping itu juga untuk mengetahui faktor pendukung dan faktor penghambat pemasaran politik Partai Keadilan Sejahtera di Kabupaten Lombok Timur Provinsi Nusa Tenggara Barat tahun 2024. Metode: Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif kualitatif dengan pendekatan induktif. Sumber data pada penelitian ini adalah sumber data primer dan sekunder. Teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data, dan verifikasi data. Teknik pengumpulan data meliputi wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Berdasarkan hasil wawancara, pengamatan di lapangan, dan pengumpulan dokumentasi, Hasil penelitian menunjukkan bahwa Partai Keadilan Sejahtera merupakan partai yang menerapkan prinsip pemasaran politik dalam yang berorientasi pada penjualan, hal ini terlihat dari tahapan pemasaran yang ditempuh oleh dan dilakukan oleh PKS pada pemilihan anggota DPRD Kabupaten Lombok Timur tahun 2024. Faktor pendukung pemasaran politik PKS yaitu memiliki soliditas tim dan dukungan yang kuat dari setiap tim pemenangan dan relawan serta citra sosial dan program kampanye. Sedangkan faktor penghambat pemasaran politik PKS terdiri dari rendahnya pemahaman dan kesadaran pemilih untuk menggunakan hak pilihnya, masa kampanye yang terbatas, money politic dan persaingan politik yang ketat. Kesimpulan: Implementasi pemasaran politik PKS masih belum berhasil secara efektif, terlihat dari belum berhasilnya PKS mempertahankan dominannya pada pemilihan anggota DPRD Kabupaten Lombok Timur tahun 2024. Kata kunci: Pemasaran Politik, PKS, anggota DPRD, Kabupaten Lombok Timur

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Politics and Government > Applied Indonesian Politics
Depositing User: Politik Indonesia Terapan
Date Deposited: 06 Jun 2024 03:07
Last Modified: 06 Jun 2024 03:07
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17936

Actions (login required)

View Item View Item