PENEGAKAN REGULASI PENYELENGGARAAN REKLAME KOMERSIAL DI KABUPATEN KENDAL PROVINSI JAWA TENGAH

Rahmawati, Lilik and Effendy, Khasan (2024) PENEGAKAN REGULASI PENYELENGGARAAN REKLAME KOMERSIAL DI KABUPATEN KENDAL PROVINSI JAWA TENGAH. Other thesis, IPDN.

[img] Text
PENEGAKAN REGULASI PENYELENGGARAAN REKLAME KOMERSIAL DI KABUPATEN KENDAL PROVINSI JAWA TENGAH.pdf

Download (295kB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): The implementation of commercial advertising must be based on applicable norms or laws in order to create an orderly, peaceful and orderly life in society. However, in Kendal Regency there are still violations in the implementation of commercial advertisements such as inappropriate placement, advertisement tax arrears, and illegal advertisements without permits. So in this case it is important to enforce regional regulations related to the implementation of commercial advertisements in order to create an orderly and orderly implementation of commercial advertisements. Purpose: The aim of this research is to find out how regulatory enforcement is carried out, what are the inhibiting factors, and the efforts made in implementing commercial advertising in Kendal Regency, Central Java Province. Method: This research uses a descriptive research method with a qualitative approach according to Khasan Effendy. Data collection techniques were carried out using interviews (8 informants), observation and documentation. Result: Enforcement of commercial advertising regulations by Satpol PP is still not running optimally because violations are still being found because socialization has not been carried out thoroughly to the public. Conclusion: The results of the research show that enforcement of regulations for the implementation of commercial advertisements has not been optimal because in the dimension of the control method in the context of preventive enforcement of regional regulations, in this case, socialization is only carried out to violators of the implementation of commercial advertisements and does not reach the entire community. This also results in violations being found in the implementation of commercial advertising due to a lack of socialization. Keywords: Commercial, Enforcement, Regulatory, Advertising ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penyelenggaraan reklame komersial harus berdasarkan norma atau hukum yang berlaku agar tercipta kehidupan masyarakat yang tertib, tenteram dan teratur. Namun, di Kabupaten Kendal masih terdapat pelanggaran dalam penyelenggaraan reklame komersial seperti penempatan yang tidak sesuai, adanya tunggakan pajak reklame, serta adanya reklame liar yang tidak berijin. Sehingga dalam hal ini penting untuk dilakukan penegakan peraturan daerah terkait penyelenggaraan reklame komersial agar tercipta penyelenggaraan reklame komersial yang tertib dan teratur. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penegakan regulasi yang dilakukan, apa yang menjadi faktor penghambat, dan upaya yang dilakukan dalam penyelenggaraan reklame komersial di Kabupaten Kendal Provinsi Jawa Tengah. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif menurut Khasan Effendy. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara (8 informan), observasi, dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Penegakan regulasi penyelenggaraan reklame komersial oleh Satpol PP masih belum berjalan dengan maksimal karena masih ditemukannya pelanggaran yang dilakukan dikarenakan sosialisasi tidak dilakukan secara menyeluruh kepada masyarakat. Kesimpulan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa penegakan regulasi penyelenggaraan reklame komersial yang dilakukan belum maksimal karena pada dimensi metode penertiban dalam rangka penegakan Perda secara preventif yang dilakukan dalam hal ini yaitu sosialisasi hanya dilakukan kepada pelanggar penyelenggaraan reklame komersial dan tidak menjangkau seluruh masyarakat. Yang mana hal tersebut juga berakibat pada masih ditemukannya pelanggaran yang dilakukan dalam penyelenggaraan reklame komersial karena kurangnya sosialisasi yang dilakukan. Kata Kunci: Komersial, Penegakan, Regulasi, Reklame

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Praktik Perpolisian Tata Pamong FPM
Date Deposited: 04 Jun 2024 02:03
Last Modified: 04 Jun 2024 02:03
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/17384

Actions (login required)

View Item View Item