EVALUASI PENGGUNAAN APLIKASI PENGADUAN MASYARAKAT BERBASIS ELEKTRONIK (SP4N-LAPOR) DALAM MENINGKATKAN PELAYANAN MASYARAKAT KABUPATEN TIMOR TENGAH UTARA

LAKE, VALENTINO ERICKMAN YOHANES (2023) EVALUASI PENGGUNAAN APLIKASI PENGADUAN MASYARAKAT BERBASIS ELEKTRONIK (SP4N-LAPOR) DALAM MENINGKATKAN PELAYANAN MASYARAKAT KABUPATEN TIMOR TENGAH UTARA. Other thesis, IPDN.

[img] Text
Repository_Valentino Erickman Yohanes Lake.pdf

Download (362kB)

Abstract

ABSTRACT E-government is part of technological developments in the field of government which is expected to realize a transparent, accountable, effective and efficient government.The implementation of E-government is supported by the Presidential Regulation number 95 of 2018 concerning SPBE (Electronic-Based Government System) where the administration of the Government uses information and communication technology in providing services to SPBE users. One of them is the website as a medium of information aimed at realizing publik information disclosure. The title of this study is "Evaluation of the Use of Electronic-Based Community Complaint Application (SP4N-LAPOR) in Improving Community Services of North Central Timor District".This study was conducted to evaluate the electronic-based complaint application at the Information Communication and Statistics Office of North Central Timor District, the obstacles faced and efforts that should be made in overcoming existing obstacles.So as to allow researchers to get conclusions and provide some suggestions in realizing public information disclosure at the Informatics and Statistics Communications Service of North Central Timor District, East Nusa Tenggara Province. This study used descriptive research method with an inductive qualitative approach. Data collection techniques through interviews, documentation and observation. The source of information consists of the Head of the Informatics and Statistics Communications Office of North Central Timor Regency, the Head of E-government Services, the Head of the E-government Governance Section and the Admin of online-based complaint applications and the public as application users. The results showed that the use of an electronic-based complaint application (SP4N-LAPOR) in improving community services at the Informatics and Statistics Communications Office of North Central Timor Regency has not run well. There are still several obstacles both from external and internal factors, namely the lack of human resources who master Information Technology,The lack of facilities and infrastructure that support application management, has not been carried out socialization about the existence of the application and from the mindset of the community that is still old. So that in the future, it is hoped that the Communication, Information and Statistics Office of North Central Timor Regency can make appropriate efforts to overcome existing obstacles. Keywords: E-government, application, public information disclosure. ABSTRAK E-government merupakan bagian dari perkembangan teknologi dalam bidang pemerintahan yang diharapkan dapat mewujudkan pemerintahan yang transparan, akuntabel, efektif dan efisien. Penerapan E-government didukung dengan adanya Peraturan Presiden nomor 95 tahun 2018 tentang SPBE (Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik) dimana penyelenggaraan Pemerintah menggunakan teknologi informasi dan komunikasi dalam memberikan pelayanan kepada pengguna SPBE. Salah satunya yaitu aplikasi pengaduan berbasis online sebagai media pengaduan yang tujukan dalam mewujudkan keterbukaan informasi publik. Judul penelitian ini adalah “Evaluasi Penggunaan Aplikasi Pengaduan Masyarakat Berbasis Elektronik (SP4N-LAPOR) Dalam Meningkatkan Pelayanan Masyarakat Kabupaten Timor Tengah Utara ”. Penelitian ini dilakukan untuk mengevaluasi aplikasi pengaduan berbasis elektronik pada Dinas Komunikasi Informatika dan Statistik Kabupaten Timor Tengah Utara, kendala yang dihadapi dan upaya yang sebaiknya dilakukan dalam mengatasi kendala yang ada. Sehingga memungkinkan peneliti untuk mendapatkan kesimpulan dan memberikan beberapa saran dalam mewujudkan keterbukaan informasi publik pada Dinas Komunkasi Informatika dan Statistik Kabupaten Timor Tengah Utara Provinsi Nusa Tenggara Timur. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif induktif. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, dokumentasi dan observasi. Sumber informasi terdiri dari Kepala Dinas Komunkasi Informatika dan Statistik Kabupaten Timor Tengah Utara, Kepala Bidang Layanan E-government, Kepala Seksi Tata Kelola E-government dan Admin Aplikasi pengaduan berbasis online serta masyarakat sebagai pengguna aplikasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa Penggunaan aplikasi pengaduan berbasis elektronik (SP4N-LAPOR) dalam meningkatkan pelayanan masyarakat pada Dinas Komunkasi Informatika dan Statistik Kabupaten Timor Tengah Utara belum berjalan dengan baik. Masih terdapat beberapa hambatan baik dari faktor ekternal maupun internal yaitu kurangnya SDM yang menguasai Teknologi Informasi, kurangnya sarana dan prasarana yang menunjang pengelolaan aplikasi, belum dilaksanakan sosialisasi mengenai keberadaan aplikasi serta dari pola pikir masyarakat yang masih kuno. Sehingga kedepannya diharapkan Dinas Komunkasi Informatika dan Statistik Kabupaten Timor Tengah Utara dapat melakukan upaya-upaya yang sesuai untuk mengatasi hambatan yang ada. Kata Kunci : E-government, website, keterbukaan informasi publik.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 21 Jul 2023 03:49
Last Modified: 21 Jul 2023 03:49
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/16060

Actions (login required)

View Item View Item