KEPEMIMPINAN KEPALA DINAS DALAM PENINGKATAN KINERJA APARATUR SIPIL NEGARA DI DINAS PELAYANA MODAL DAN PELAYANAN TERPADU SATU PINTU DI KABUPATEN BELU PROVINSI NUSA TENGGA TIMUR

Domu Wora, Gerald (2023) KEPEMIMPINAN KEPALA DINAS DALAM PENINGKATAN KINERJA APARATUR SIPIL NEGARA DI DINAS PELAYANA MODAL DAN PELAYANAN TERPADU SATU PINTU DI KABUPATEN BELU PROVINSI NUSA TENGGA TIMUR. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
REPOSITORY GERALD JOSEPH UMBU DOMU WORA.pdf

Download (279kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/ Background (GAP) : The performance of the State Civil Apparatus in the Investment Office and One-Stop Integrated Services of Belu Regency, East Nusa Tenggara Province, there are still many obstacles, including: There is still a lack of Human Resources and the lack of quality of human resources in the Investment Office and One-Stop Integrated Services , so good leadership is needed. The purpose of writing this thesis is to determine the leadership of the head of the service in improving employee performance in overcoming inhibiting factors and efforts made to improve employee performance . The method used in this study is qualitative with descriptive research methods with an inductive approach . Data collection techniques are carried out by interviews, documentation and observation. As for analyzing the data obtained, the author uses data analysis techniques, namely data reduction, display data , and conclusions. The results showed that the leadership of the Head of Service can be assessed quite well in the dimensions of persuasive, motivational and communication techniques , but in the technical dimensions, facilities and examples need to be improved again because there are still some obstacles. Conclusion Regarding the obstacles that occur, the Head of the Office has made several efforts but it is still not optimal. Therefore, the head of service is expected to be able to lead employees to be motivated at work. Improve the function of coaching and supervision to employees so that employees can be disciplined at work. Furthermore, the Head of the Office is expected to be able to procure related to narrow rooms and facilities such as tools that have been damaged or lost so that they are effective in carrying out the coaching function and surveillance. Keywords : Leadership, Performance, Head of Service ABSTRAK Pernyataan Masalah / Latar Belakang (GAP) : Kinerja Aparatur Sipil Negara di Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Belu Provinsi Nusa Tenggara Timur masih terdapat banyak kendala diantaranya Masih kurangnya Sumber Daya Manusia dan minimnya kualitas SDM di Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu sehingga dibutuhkan kepemimpinan yang baik. Tujuan Penulisan skripsi ini adalah untuk mengetahui kepemimpinan kepala dinas dalam meningkatkan kinerja pegawai dalam mengatasi faktor penghambat serta upaya-upaya yang dilakukan untuk meningkatkan kinerja pegawai. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan induktif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara,dokumentasi dan observasi. Adapun untuk menganalisis data yang diperoleh, penulis menggunakan teknik analisis data yaitu reduksi data, data display, dan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukan bahwa kepemimpinan Kepala Dinas sudah bisa dinilai cukup baik didalam dimensi teknik persuasif, motivasi dan komunikasi namun pada dimensi teknik fasilitas dan keteladanan perlu ditingkatkan kembali karena masih terdapat beberapa hambatan. Kesimpulan Terkait hambatan yang terjadi Kepala Dinas sudah melakukan beberapa upaya tetapi masih belum optimal. Maka dari itu Kepala Dinas diharapkan mampu memimpin pegawai agar termotivasi dalam bekerja. Meningkatkan lagi fungsi pembinaan dan pengawasan kepada pegawai agar pegawai dapat disiplin dalam bekerja. Selanjutnya Kepala Dinas diharapkan dapat melakukan pengadaan terkait ruangan yang sempit dan fasilitas seperti alat yang sudah rusak atau hilang sehingga efektif dalam pelaksanaan fungsi pembinaan dan pengawasan. Kata Kunci : Kepemimpinan, Kinerja, Kepala Dinas

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Manajemen Sumber Daya Manusia Sektor Publik FMP
Date Deposited: 18 Jul 2023 06:47
Last Modified: 18 Jul 2023 06:47
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15789

Actions (login required)

View Item View Item