KUALITAS PELAYANAN AKTA KEMATIAN MELALUI WHATSAPP DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN BENGKULU UTARA PROVINSI BENGKULU

Ahmad, M Roland (2023) KUALITAS PELAYANAN AKTA KEMATIAN MELALUI WHATSAPP DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN BENGKULU UTARA PROVINSI BENGKULU. Other thesis, IPDN.

[img] Text
M. Roland Ahmad.pdf

Download (343kB)

Abstract

ABSTRACK Problem Statement/Background (GAP): Internet network disruption, mileage, and public awareness are inhibiting factors in the service of making death certificates. Based on the problems faced in the field, the Population and Civil Registration Office of North Bengkulu Regency created a death certificate service program through the Whatsapp application. Purpose: This study aims to determine and analyze death certificate services via Whatsapp at the Population and Civil Registration Office of North Bengkulu Regency. To find out and describe the inhibiting factors of death certificate services via Whatsapp at the Population and Civil Registration Office of North Bengkulu Regency. To find out and explain the efforts made by government officials or the Population and Civil Registration Office in serving death certificates via Whatsapp at the Population and Civil Registration Office of North Bengkulu Regency. Method: The method used by the author in this study is a mix method research method using qualitative and quantitative approaches that aims to make descriptions, images, or paintings systematically, factually, and accurately regarding the facts, properties and relationships between the phenomena studied. Data collection techniques are carried out by using questionnaires, observations, interviews, and documentation. Data analysis techniques in this study through data reduction, data presentation, and conclusions. Results: The results of the study show that the implementation of the WhatsApp application use program in making death certificates in North Bengkulu Regency has gone well. Evidenced by the 5 dimensions used, there are still shortcomings in its implementation. Constrained by internet and network access, socialization that has not met the elements of society, slow message response and lack of community insight into evaluation to assess population document services through the WhatsApp application. Conclusion: Based on the results of the author's research that the service quality indicator at the Population and Civil Registration Office of North Bengkulu Regency found the indicator that obtained the highest score, namely the Realistic indicator with a score of 643 (80.25%) with a very good interpretation, this is due to the skills and standards of service provided by officers to the community. In addition, the Emphaty indicator with a score of 642 (80%), the Responsivness indicator with a score of 446, the percentage of 74%, the Assurance indicator with a score of 278 (73.9%), and the Tangible indicator obtained the lowest score with a total of 739 (69.8%) this is due to the limited-service tools in the form of lack of internet network connection in service to the community. Keywords: ministry, death certificate. ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Gangguan jaringan internet, jarak tempuh,dan kesadaran masyarakat merupakan faktor penghambat dalam pelayanan pembuatan akta kematian. Berdasarkan permasalahan yang dihadapi dilapangan Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Bengkulu Utara membuat sebuah program pelayanan akta kematian melalui aplikasi Whatsapp. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pelayanan akta kematian melalui Whatsapp di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bengkulu Utara. Untuk mengetahui dan mendeskripsikan faktor penghambat dari pelayanan akta kematian melalui Whatsapp di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bengkulu Utara. Untuk mengetahui dan menjelaskan upaya yang dilakukan aparatur pemerintah atau Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil dalam pelayanan akta kematian melalui Whatsapp di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bengkulu Utara. Metode: Metode yang digunakan penulis dalam penelitian ini adalah metode penelitian mix methode dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif yang bertujuan untuk membuat deskripsi, gambaran atau lukisan secara sistematis, faktual, dan akurat mengenai fakta-fakta, sifat-sifat serta hubungan anatara fenomena yang diteliti. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara menggunakan quisioner ,obesrvasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini melalui reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: Hasil penelitian menunjukan bahwa pelaksanaan program penggunaan aplikasi Whatsapp dalam pembuatan akta kematian di Kabupaten Bengkulu Utara sudahberjalan dengan baik. Dibuktikan dengan 5 dimensi yang digunakan masih ada kekurangan dalam pelaksanaannya. Terkendala oleh akses internet dan jaringan, sosialisasi yang belum memenuhi elemen masyarakat, respon balasan pesan yang lambat serta kurangnya wawasan masyarkat menjadi evaluasi untuk memaksimailkan pelayanan dokumen kependudukan melalui aplikasi Whatsapp. Kesimpulan: Berdasarkan hasil dari penelitian penulis bahwa pada indikator kualitas pelayanan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bengkulu Utara ditemukan indikator yang memperoleh skor paling tinggi yaitu indikator Realibilitty dengan skor 643 (80,25%) dengan interpretasi sangat baik hal ini disebabkan dari kecakapan serta standar pelayanan yang diberikan oleh petugas kepada masyarakat . Selain itu, indikator Emphaty dengan skor 642 (80%), indikator Responsivness dengan skor 446, persentase 74%, indikator Assurence dengan skor 278 (73,9%), dan indikator Tangible memperoleh skor paling rendah dengan total 739 (69,8%) hal ini disebabkan oleh masih terbatasnya alat bantu layanan berupa kurangnya koneksi jaringan internet dalam pelayanan kepada masyarakat. Kata Kunci: Pelayanan, Akta Kematian.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM
Date Deposited: 11 Jul 2023 06:55
Last Modified: 11 Jul 2023 06:55
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15723

Actions (login required)

View Item View Item