PENGEMBANGAN KOMPETENSI PEGAWAI NEGERI SIPIL DI DINAS SOSIAL KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL PROVINSI JAMBI

Hajunda, Bima (2023) PENGEMBANGAN KOMPETENSI PEGAWAI NEGERI SIPIL DI DINAS SOSIAL KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL PROVINSI JAMBI. Other thesis, IPDN.

[img] Text
REPOSITORY 30.0295 BIMA HAJUNDA.pdf

Download (393kB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): Today's developments demand reforms in all fields, including in the government sector. One of the efforts to reform the bureaucracy in facing the global challenges faced and to achieve the goals of a government organization is competency development. Purpose: This study aims to find out and describe how the development of Civil Servants is to increase competence in the Social Population and Civil Registration Office of Jambi Province, the inhibiting factors and efforts made by the Social Population and Civil Registration Office of Jambi Province. Method: This research uses qualitative research methods with descriptive methods and inductive approaches. Data collection techniques used were interviews, documentation, observation, and data analysis techniques, namely data reduction, data presentation, verification and drawing conclusions. Result: The findings obtained by researchers in this study are that the implementation of competency development for Civil Servants at the Social Service for Population and Civil Registration of Jambi Province has been going quite well, but there are still obstacles to its implementation such as low employee motivation, budget constraints and the influence of other parties. Conclusion: The implementation of competency development for Civil Servants at the Social Service for Population and Civil Registration of Jambi Province has been going quite well although there are still some obstacles in its implementation such as lack of employee motivation, budget constraints and the influence of other parties. Efforts made by the Social Service for Population and Civil Registration of Jambi Province are to provide motivation to employees, collaborate with other parties and provide training opportunities for all employees to develop their competencies. Keywords: Development, Competence, Employees ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Perkembangan zaman sekarang ini menuntut untuk dilakukannya reformasi ke semua bidang tak terkecuali di sektor pemerintahan salah satu upaya reformasi birokrasi dalam menghadapi tantangan global yang dihadapi seta untuk mencapai tujuan sebuah organisasi pemerintahan ialah pengembangan kompetensi. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan bagaimana pengembangan Pegawai Negeri Sipil untuk meningkatkan kompetensi di Dinas Sosial Kependudukan dan Pencatatan Sipil Provinsi Jambi, faktor penghambat serta upaya yang dilakukan Dinas Sosial Kependudukan dan Pencatatan Sipil Provinsi Jambi. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan metode deskriptif dan pendekatan induktif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, dokumentasi, observasi, serta menggunakan teknik analisis data yaitu reduksi data, penyajian data, verifikasi dan penarikan kesimpulan. Hasil/Temuan: Temuan yang diperoleh peneliti dalam penelitian ini yaitu pelaksanaan pengembangan kompetensi Pegawai Negeri Sipil di Dinas Sosial Kependudukan dan Pencatatan Sipil Provinsi Jambi sudah berjalan dengan cukup baik, namun masih ditemukan hambatan pada pelaksanaannya seperti motivasi pegawai yang rendah, keterbatasan anggaran dan adanya pengaruh pihak lain. Kesimpulan: Pelaksanaan pengembangan kompetensi Pegawai Negeri Sipil di Dinas Sosial Kependudukan dan Pencatatan Sipil Provinsi Jambi sudah berjalan dengan cukup baik meskipun masih terdapat beberapa hambatan pada pelaksanaannya seperti kurangnya motivasi pegawai, keterbatasan anggaran dan adanya pengaruh pihak lain. Upaya yang dilakukan Dinas Sosial Kependudukan dan Pencatatan Sipil Provinsi Jambi yaitu memberikan motivasi kepada para pegawai, melakukan kerja sama dengan pihak lain serta memberikan kesempatan pelatihan bagi seluruh pegawai untuk mengembangkan kompetensinya. Kata kunci: Pengembangan, Kompetensi, Pegawai

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Public Sector Human Resource Management
Depositing User: Manajemen Sumber Daya Manusia Sektor Publik FMP
Date Deposited: 04 Jul 2023 06:36
Last Modified: 04 Jul 2023 06:36
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15536

Actions (login required)

View Item View Item