STRATEGI PROMOSI DINAS PARIWISATA UNTUK MENINGKATKAN KUNJUNGAN WISATAWAN DI KABUPATEN TANA TORAJA PROVINSI SULAWESI SELATAN

SASABONE, ABRIYANTO (2023) STRATEGI PROMOSI DINAS PARIWISATA UNTUK MENINGKATKAN KUNJUNGAN WISATAWAN DI KABUPATEN TANA TORAJA PROVINSI SULAWESI SELATAN. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
repos_abriyanto.pdf

Download (360kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): Tana Toraja Regency is one of the areas that holds a variety of potential wealth, both natural wealth and cultural wealth, which always fills every space in the traditional activities contained in the Tana Toraja community. Various kinds of tourist objects in Tana Toraja make domestic and foreign tourists interested in coming to visit this area. Purpose: This study aims to find out what has been done by the tourism office of Tana Toraja Regency to increase tourist visits to Tana Toraja Regency. Method: The research method used in this study is descriptive qualitative using data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Result: The results of this study indicate that the promotion strategy that has been carried out by Tana Toraja in terms of 6 dimensions, namely Personal selling, Mass selling, Sales promotion, Public Relations, Direct marketing, Word of mouth has been very good. This is based on the full participation of the Tana Toraja Regency Tourism Office in every existing promotional activity. From the results of the researcher's analysis, there are several infrastructures and facilities that are the main thing in the field of tourism which are inadequate. Employee competence also needs to be improved, as well as optimization of tourist destinations also needs to be improved. The suggestions that can be conveyed are to continue to coordinate with superiors so that improvements to infrastructure and facilities and infrastructure can be responded to and provide training and outreach to employees so that they can carry out their duties so that the goal of increasing tourist visits can be achieved. Conclusion: The promotion strategy of the tourism office to increase tourist visits in Tana Toraja Regency, South Sulawesi Province, has not been able to run properly and is on target because there are still obstacles or obstacles being faced. Keywords: Promotion strategy, Government, Tourism Office ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Kabupaten Tana Toraja merupakan salah satu kawasan yang menyimpan beragam potensi kekayaan, baik yang bersifat kekayaan alam maupun kekayaan budaya adat istiadat yang selalu mengisi setiap ruang pada aktivitas tradisional yang terdapat dalam masyarakat Tana Toraja. Berbagai macam objek wisata yang terdapat di Tana Toraja membuat para wisatawan dalam negeri maupun mancanegara tertarik untuk datang mengunjungi daerah ini. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apa saja yang telah dilakukan oleh dinas pariwisata Kabupaten Tana Toraja untuk meningkatkan kunjungan wisatawan di Kabupaten Tana Toraja. Metode: Penelitian menggunakan penelitian kualitatif deskriptif dengan menggunakan Teknik pengumpulan data melaui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Hasil penelitian menunjukan bahwa Strategi promosi yang telah dilakukan Tana Toraja yang ditinjau dari 6 dimensi yaitu Personal selling, Mass selling, Sales promotion, Public Relation, Direct marketing, Word of mouth sudah sangat baik. Hal ini di dasari dengan adanya partisipasi penuh dari Dinas Pariwisata Kabupaten Tana Toraja dalam setiap kegiatan promosi yang ada. Dari hasil analisis peneliti ada beberapa infrastruktur serta sarana dan prasarana yang menjadi hal utama di bidang pariwisata belum memadai. Kompetensi pegawai juga perlu ditingkatkan, serta pengoptimalan dari destinasi wisata juga perlu ditingkatkan. Adapun saran yang dapat disampaikan adalah terus melakukan koordinasi dengan atasan agar perbaikan terhadap infrastruktur serta sarana dan prasarana dapat ditanggapi serta memberikan pelatihan serta sosialisasi kepada pegawai agar dapat menjalankan tugasnya sehingga tujuan untuk meningkatkan kunjungan wisatawan dapat dicapai. Kesimpulan: Strategi promosi dinas pariwisata untuk meningkatkan kunjungan wisatawan di kabupaten tana toraja provinsi sulawesi selatanbelum dapat berjalan dengan baik dan tepat sasaran karena masih adanya kendala atau hambatan yang dihadapi. Kata Kunci: Strategi promosi, Pemerintah, Dinas Pariwisata

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure
Divisions: Faculty of Goverment Management > Local Government Administration
Depositing User: Administrasi Pemerintahan Daerah FMP
Date Deposited: 20 Jul 2023 04:11
Last Modified: 20 Jul 2023 04:11
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/15068

Actions (login required)

View Item View Item