PENGAWASAN PENYELENGGARAAN REKLAME OLEH SATUAN POLISI PAMONG PRAJA DI KABUPATEN WONOSOBO PROVINSI JAWA TENGAH

SAFITRI, ROSFATHMA CAHYANING (2023) PENGAWASAN PENYELENGGARAAN REKLAME OLEH SATUAN POLISI PAMONG PRAJA DI KABUPATEN WONOSOBO PROVINSI JAWA TENGAH. Other thesis, IPDN.

[img] Text
ROSFATHMA C. SAFITRI_300719_PENGAWASAN REKLAME OLEH SATPOL PP (REPOSITORI).pdf

Download (1MB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): Billboards one of the media that is widely used by the public for promoting a product or services. The implementation of billboards in Wonosobo Regency is regulated in a procedure so that the implementation cannot be done arbitrarily. Purpose: This study aims to describe and analyze how the supervision process and what are the supporting and inhibiting factors for the Wonosobo Regency Civil Service Police Unit on the implementation of billboards. Methods: This research uses qualitative descriptive methods with the data collection techniques used are interviews, documentation, and observation. Results/Findings: The process of supervising the implementation of billboards by the Civil Service Police Unit encountered several obstacles, including the resources of apparatus which were still far from the ideal number, the facilities and infrastructure used were sober, the limited budget of the APBD, then the awareness from citizen about law is compliance, and the alignment of central data each other agencies is not yet appropriate. The supporting factors is Wonosobo Regent Regulation Number 34 of 2014 concerning the implementation of billboard and the ability of Civil Service Police Unit to coordinate with other agencies. Conclusion: Based on the research and analysis according to Griffin theory about supervision process wich consists of 4 indicators namely Determining standards, Measuring performance, Comparing performance and analysis of deviations, and Taking corrective actions still encountering some problems. Keywords: Billboard, Civil Service Police Unit, Surveillance ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Reklame merupakan salah satu media yang dimanfaatkan oleh masyarakat untuk promosi suatu produk barang atau jasa. Penyelenggaraan reklame di Kabupaten Wonosobo diatur dalam suatu prosedur sehingga tidak dapat dilakukan secara sembarang. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis bagaimana proses pengawasan dan faktor penghambat serta pendukung dalam penyelenggaraan reklame oleh Satuan Polisi Pamong Praja Kabupaten Wonosobo. Metode: Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data yaitu wawancara, dokumentasi dan observasi. Hasil/Temuan: Proses pengawasan penyelenggaraan reklame oleh Satuan Polisi Pamong Praja menemui beberapa kendala yaitu jumlah aparat yang sedikit jauh dari jumlah ideal, sarana prasarana yang digunakan seadanya, keterbatasan sumber anggaran dari APBD, kesadaran masyarakat terhadap peraturan masih rendah, serta keselarasan data pusat antar instansi belum sesuai. Faktor pendukung pengawasan reklame adalah Peraturan Bupati Wonosobo Nomor 34 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Reklame sebagai payung hokum dan kemampuan Satuan Polisi Pamong Praja dalam berkoordinasi dan berkolaborasi dengan instansi terkait lainnya. Kesimpulan: Hasil penelitian dan analisa yang dilakukan berdasarkan teori pengawasan oleh Griffin dengan 4 indikator yaitu Menentukan standar, Mengukur kinerja, Membandingkan kinerja dan menganalisa penyimpangan, serta Melakukan tindakan koreksi dalam proses pengawasan reklame masih menemui kendala. Kata Kunci: Pengawasan, Reklame, Satuan Polisi Pamong Praja

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Praktik Perpolisian Tata Pamong FPM
Date Deposited: 14 Jun 2023 06:26
Last Modified: 14 Jun 2023 06:26
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/14300

Actions (login required)

View Item View Item