EVALUASI PROGRAM PENDIDIKAN PAKET C KESETARAAN SMA DI SANGGAR KEGIATAN BELAJAR KABUPATEN TANAH LAUT

Nursanti, Aditia Dwi (2023) EVALUASI PROGRAM PENDIDIKAN PAKET C KESETARAAN SMA DI SANGGAR KEGIATAN BELAJAR KABUPATEN TANAH LAUT. Other thesis, IPDN.

[img] Text
ADITIA DWI N_30.0994_EVALUASI PROGRAM PENDIDIKAN PAKET C KESETARAAN SMA DI SANGGAR KEGIATAN BELAJAR KABUPATEN TANAH LAUT.pdf

Download (380kB)

Abstract

ABSTRACT Problem/Background (GAP): Education is the most important social instrument for humans. Humans need education as a means to utilize the potential resources that exist within them to develop dynamically in order to become individuals who are intelligent, creative, skilled, responsible and have noble character. Article 3 of Law Number 20 of 2003 concerning the National Education System confirms; National education functions to develop abilities and shape dignified national character and civilization in the context of educating the nation's life, aims to develop the potential of students to become human beings who believe and fear God Almighty, have noble character, are healthy, knowledgeable, capable, creative, independent , and become a democratic and responsible citizen. Purpose: The purpose of this research is to find out how the package C education program for SMA Equality in the SKB of Tanah Laut Regency, seen from the context, input, process, and output components. Method: This study uses a field research model that is descriptive qualitative in nature. The methods used were observation, interviews, documentation. Results/Findings: The data obtained during the study were analyzed by means of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. Then test the validity of the data is done by observation and triangulation of sources. Conclusion: the overall conclusion is that the implementation of the Package C equality education program at the Tanah Laut Regency SKB is quite effective based on the results of the data obtained in terms of the CIPP component. Keywords: Evaluation, Package C, Education Program ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Pendidikan merupakan suatu instrumen sosial yang terpenting bagi manusia. Manusia membutuhkan pendidikan sebagai sarana untuk memberdayakan potensi sumber daya yang ada dalam dirinya untuk berkembang secara dinamis agar menjadi pribadi yang cerdas, unggul, kreatif, trampil, bertanggung jawab dan berakhlak mulia. Pasal 3 UU Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional menegaskan ; pendidikan nasional berfungsi mengembangkan kemampuan dan membentuk watak serta peradaban bangsa yang bermartabat dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa, bertujuan untuk berkembangnya potensi peserta didik agar menjadi manusia yang beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa, berakhlak mulia, sehat, berilmu, cakap, kreatif, mandiri, dan menjadi warga negara yang demokratis serta bertanggung jawab. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimana program pendidikan paket C Kesetaraan SMA di SKB Kabupaten Tanah Laut, dilihat dari komponen konteks, input, proses, dan output. Metode: Penelitian ini menggunakan model penelitian lapangan yang bersifat deskriftif kualitatif. Metode yang digunakan adalah observasi, wawancara, dokumentasi. Hasil/Temuan: Data yang diperoleh selama penelitian dianalisis dengan Langkah-langkah reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Kemudian uji keabsahan data dilakukan dengan pengamatan dan triangulasi sumber. Kesimpulan: kesimpulan secara keselurahan penyelenggaraan program pendidikan kesetaraan Paket C di SKB Kabupaten Tanah Laut cukup efektif berdasarkan hasil data yang diperoleh ditinjau dari komponen CIPP. Kata kunci : Evaluasi, Paket C, Program Pendidikan

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Local Government Administration
Depositing User: Administrasi Pemerintahan Daerah FMP
Date Deposited: 08 Jun 2023 04:18
Last Modified: 08 Jun 2023 04:18
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/14041

Actions (login required)

View Item View Item