KINERJA PEGAWAI DALAM MEWUJUDKAN PELAYANAN PUBLIK DI KECAMATAN PAGU KABUPATEN KEDIRI PROVINSI JAWA TIMUR

hakim, zendy priyangan (2023) KINERJA PEGAWAI DALAM MEWUJUDKAN PELAYANAN PUBLIK DI KECAMATAN PAGU KABUPATEN KEDIRI PROVINSI JAWA TIMUR. Other thesis, INSTITUT PEMERINTAHAN DALAM NEGERI.

[img] Text
B ZENDY PRIYANGAN HAKIM_30.0869_KINERJA PEGAWAI DALAM MEWUJUDKAN PELAYANAN PUBLIK DI KECAMATAN PAGU KABUPATEN KEDIRI PROVINSI JAWA TIMUR.pdf

Download (342kB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement/Background (GAP): The author focuses on the problem of employee performance, which is one of the components that need to be improved, namely how the performance of an employee in the bureaucracy can provide more service satisfaction to the person receiving the service. In order to improve performance, a bureaucrat must be able to develop innovations and be more responsive to changes that occur in the community. Purpose: The purpose of this research is to find out how employee performance in realizing professional public services in the Pagu District of Kediri Regency, find out what factors cause the level of service performance of employees in the Pagu District of Kediri Regency to be less than optimal, and determine what efforts are needed to improve performance for employees in the Pagu District office of Kediri Regency. Method: The research method used is descriptive qualitative research and with data collection techniques using interviews, observation, and documentation. Result: From the research conducted by the author, the results obtained that the performance of the Pagu District Office apparatus of Kediri Regency in providing administrative services is still not fully running according to community expectations can be seen from the inability of employees to use tools and there are still employees who are less friendly in serving and lack of socialization with the community. The supporting factors are the existence of facilities in the form of tools to facilitate the service process and hold coordination meetings or some kind of evaluation. While the inhibiting factors are the lack of employee resources capable of operating tools and the lack of infrastructure. In the implementation of services at the Pagu District Office, there are still obstacles and barriers related to employee performance in providing excellent service to the wider community. Conclusion: Employee performance in realizing service quality in the Pagu District Office of Kediri Regency when measured by Kasmir's indicators (2016) is good on time indicators, cost emphasis, supervision, and also relationships between employees. But it is still lacking when viewed from the quality and quantity indicators, this is indicated by not achieving the predetermined performance achievement targets so that it is necessary to improve the performance of Pagu District Kediri Kecamtan employees. Lack of Coordination with Population Data In this indicator, Pagu District as the organizer of administrative services for population data needs to increase socialization with Dispendukcapil, sub-districts and communities regarding insights into administrative services so that people can understand administrative services. Keywords: employee performance, public service ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penulis berfokus pada permasalahan tentang kinerja pegawai yang merupakan salah satu komponen yang perlu untuk ditingkatkan, yaitu bagaimana kinerja seorang pegawai yang ada pada birokrasi dapat lebih memberikan kepuasan pelayanan terhadap orang yang menerima pelayanan tersebut. Dalam rangka peningkatan kinerja, seorang birokrat harus mampu mengembangkan inovasi dan lebih responsif terhadap perubahan yang terjadi di lingkungan masyarakat. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana Kinerja pegawai dalam mewujudkan pelayanan publik yang profesional di Kecamatan Pagu Kabupaten Kediri, menegetahui faktor apa saja yang menyebabkan tingkat pelayanan kinerja pegawai di Kecamatan Pagu Kabupaten Kediri kurang optimal, dan menentukan upaya apa yang diperlukan untuk meningkatkan kinerja bagi pegawai di kantor Kecamatan Pagu Kabupaten Kediri. Metode: Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif deskriptif dan dengan teknik pengumpulan data menggunakan wawancara,, observasi, dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Dari penelitian yang dilakukan oleh penulis, hasil yang diperoleh bahwa kinerja aparat kantor Kecamatan Pagu Kabupaten Kediri dalam memberikan pelayanan administrasi masih belum sepenuhnya berjalan sesuai harapan masyarakat dapat dilihat dari ketidakmampuan pegawai dalam menggunakan alat bantu dan masih adanya pegawai yang kurang ramah dalam melayani serta kurangnya sosialisasi dengan masyarakat. Adapun faktor pendukungnya adalah adanya fasilitas berupa alat bantu untuk memudahkan proses pelayanan dan mengadakan rapat koordinasi atau semacam evaluasi. Sedangkan faktor pengambatnya adalah kurangnya sumber daya pegawai yang mampu mengoperasikan alat bantu dan masih kurangnya sarana prasarana. Dalam pelaksanaan pelayanan di Kantor Kecamatan Pagu masih dijumpai kendala-kendala dan hambatan-hambatan terkait dengan kinerja pegawai dalam memberikan pelayanan yang prima kepada masyarakat luas. Kesimpulan: Kinerja Pegawai dalam mewujudkan kualitas pelayanan di Kecamtan Pagu Kabupaten Kediri jika diukur dengan indikator Kasmir (2016) sudah baik pada indikator waktu, penekanan biaya, pengawasan, dan juga hubungan antar karyawan. Tetapi masih kurang jika dilihat dari indikator kualitas dan kuantitas hal ini ditunjukkan dengan belum tercapainya target capaian kinerja yang telah ditetapkan sehingga perlu adanya peningkatan kinerja pegawai Kecamtan Pagu Kabupaten Kediri. Kurangnya Koordinasi dengan Data kependudukan Dalam indikator ini Kecamatan Pagu selaku penyelenggara pelayanan administrasi untuk Data kependudukan perlu ditingkatkannya sosialisasi dengan Dispendukcapil, kelurahan dan masyarakat terkait wawasan tentang pelayanan administrasi agar masyarakat bisa memahami terkait pelayanan administrasi. Kata kunci: Kinerja Pegawai, Pelayanan Publik

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Study of Human Resources Management
Depositing User: Manajemen Sumber Daya Manusia Sektor Publik FMP
Date Deposited: 07 Jun 2023 04:25
Last Modified: 07 Jun 2023 04:25
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/13877

Actions (login required)

View Item View Item