INOVASI PELAYANAN JEMPUT BOLA DALAM MENINGKATKAN KTP- el PADA DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN NABIRE PROVINSI PAPUA TENGAH

Tebai, Valentino Mikael (2023) INOVASI PELAYANAN JEMPUT BOLA DALAM MENINGKATKAN KTP- el PADA DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN NABIRE PROVINSI PAPUA TENGAH. Other thesis, IPDN.

[img] Text
RINGKASAN SKRIPSI (5).docx

Download (533kB)

Abstract

ABSTRACT Problems/Background (GAP): The Electronic Identity Card is a residence document that must be owned by everyone at the age of 17, in Nabire Regency the number of e-KTP ownership is still low, in an effort to increase e-KTP ownership The Population and Civil Registry Office carry out an innovative Pick-up Ball service to make it easier for the community. However, it turns out that the Pick Up Ball service still has problems in terms of geography, network, human resources, and lack of public awareness Purpose: The aim of this research is to find out and analyze the innovation of pick-up-ball services in increasing e-KTP ownership in Nabire Regency. Methods: This study uses descriptive qualitative methods and analysis of innovation according to Rogers' theory. Data collection techniques are observation, interviews and documentation. Results/Findings: shows that the innovation of the Pick-up Ball service in increasing KTP-el ownership in Nabire Regency is quite good, so that it is still necessary to improve services to achieve the goal of increasing ownership of Electronic Identity Cards in Nabire Regency through the Pick-up Ball innovation that can run effectively. Conclusion: In order to increase e-KTP ownership in Nabire Regency, the innovation of Pick-up Ball is measured through Menuru Rogers' Innovation Theory which has 5 dimensions and all have been achieved except for the dimension of complexity which still has obstacles so that the implementation of Pick-up-Ball services is quite innovative and effective. Researchers also suggest that local governments can also carry out education programs for the community in a planned manner, the population and civil registration services can also program their own office training and in maximizing ball pick-up services for employees and existing infrastructure must increase discipline and responsibility Keywords: Innovation, Pick Up the Ball, KTP-el ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Kartu Tanda Penduduk Elektronik meupakan Dokumen kependudukan yang wajib diiliki oleh setiap orang pada saat berusia 17 Tahun, di Kabupaten Nabire jumlah kepemilikan KTP-el masih rendah, dalam upaya meningkatkan kepemilkan KTP-el Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil melakukan sebuah inovasi pelayanan Jemput Bola unutk memudahkan masyarakat. Namun ternyata pelayanan Jemput Bola masih memiliki kendala baik secara letak geografi, jaringan, sumber daya manusia, dan kurangnnya kesadaran masyarakat Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis inovasi pelayanan Jemput Bola dalam Meningkatkan kepemilkan KTP-el di Kabupaten Nabire di Kabupaten Nabire. Metode: Penelitian ini menggunakan metode Kualitatif deskriptif dan analisis terhadap inovasi menurut Teori Rogers. Teknik pengumpulan data yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil/Temuan: menunjukan bahwa inovasi pelayanan Jemput Bola dalam meningkatkan kepemilikan KTP-el Kabupaten Nabire sudah cukup baik, sehingga tetap perlu dilakukan peningkatan pelayanan untuk mencapai tujuan peningkatan kepemilikan Kartu tanda penduduk Elektronik di Kabupaten Nabire melalui inovasi Jemput Bola dapat berjalan secara efektif.. Kesimpulan: Dalam rangka meningkatkan kepemilikan KTP-el di Kabupaten Nabire inovasi Jemput Bola diukur melalu Teori Inovasi Menuru Rogers memiliki 5 dimeni dan semua telah tercapai kecuali dimensi kerumitan yang masih memiliki kendala sehingga pelaksanaak pelayanan Jemput Bola sudah cukup inovatif dan efektif. Peneliti juga menyarankan agar pemerintah daerah juga dapat melaksanakan program edukasi kepada masyarakat secara terencana , dinas kependudukan dan pencatatan sipil juga dapat memprogramkan pelatihan kantor sendiri dan dalam memaksimalkan pelayanan jemput bola tenaga pegawai dan sarana prasarana yang sudah ada harus meningkatkan disiplin dan tanggung jawab Kata kunci: Inovasi, Jemput Bola, KTP-el

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Demography and Civil Registration Studies
Depositing User: Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM
Date Deposited: 26 May 2023 08:45
Last Modified: 26 May 2023 08:45
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/12893

Actions (login required)

View Item View Item