PENERAPAN APLIKASI LAPOR! DALAM PELAYANAN PENGADUAN PUBLIK DI KABUPATEN KOTAWARINGIN BARAT

Osama, Daffa Hafidz (2023) PENERAPAN APLIKASI LAPOR! DALAM PELAYANAN PENGADUAN PUBLIK DI KABUPATEN KOTAWARINGIN BARAT. Other thesis, IPDN.

[img] Text
Repository Daffa Hafidz .docx

Download (389kB)

Abstract

ABSTRACT Problem Statement: The application of the LAPOR application! in the service of public complaints is the main objective of this research. The application of the LAPOR application! in improving public complaint services in West Kotawaringin Regency has not run optimally. There are still many obstacles that occur in West Kotawaringin Regency. This is evidenced by benchmark indicators in the form of a minimum number of complaints, user reviews of applications that are still not good, and the accessibility of one of its features. Purpose :This research aims to find out how the application of LAPOR! so far in West Kotawaringin. Method: With a qualitative approach to the descriptive method with an inductive approach and techniques of interviews, observation, and documentation are used in data collection. Data reduction, data presentation, data verification are used in data analysis techniques based on benchmarks related to the application of the LAPOR! application. The informants in this study are the Head of Service, Head of Field, Application Admin, and Application user communities. The concept of implementation in terms of indicators is support in implementing LAPOR!, capacity in implementing LAPOR!, and value in implementing LAPOR! be an indicator in answering the questions of the problem in the research concept. Result: Of course, this problem is accompanied by budgetary problems where there is no specific budgeting for the implementation of LAPOR!, as well as human resource problems where several offices that are admins are contract workers which can affect the rate of complaint handling. Conclusion: To overcome these obstacles, the management of public complaints services in terms of complaints in the LAPOR! Application is carried out. West Kotawaringin District needs to be improved, it needs to be further encouraged regarding the LAPOR! action plan. which has been announced with the USAID SEGAR team because this action plan contains all aspects of planning including budget, technical, and others for maximum implementation of LAPOR! in West Kotawaringin Regency. Keywords: Application, Complaint, LAPOR!, Public Service. ABSTRAK Permasalahan: Penerapan aplikasi LAPOR! dalam pelayanan pengaduan publik menjadi tujuan utama penelitian. Penerapan aplikasi LAPOR! dalam peningkatan pelayanan pengaduan publik di Kabupaten Kotawaringin Barat belum berjalan dengan optimal. Masih banyak hambatan yang terjadi di Kabupaten Kotawaringin Barat. Hal ini dibuktikan dengan tolak ukur indikator berupa kuantitas pegaduan yang minim, ulasan pengguna terhadap aplikasi yang masih kurang baik,serta aksesibilitas dari salah satu fiturnya. Tujuan: Riset ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan LAPOR! sejauh ini di Kotawaringin Barat. Metode: Dengan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif pendekatan induktif dan teknik wawancara, observasi serta dokumentasi digunakan dalam pengumpulan data. Reduksi data, penyajian data, verifikasi data digunakan dalam teknik analisis data berdasarkan tolak ukur terkait penerapan aplikasi LAPOR!. Adapun informan dalam penelitian ini adalah Kepala Dinas, Kepala Bidang, Admin Aplikasi dan Masyarakat pengguna aplikasi. Konsep penerapan ditinjau dari indikator berupa support dalam penerapan LAPOR!, cappacity dalam penerapan LAPOR!, dan value dalam penerapan LAPOR! menjadi indikator dalam menjawab pertanyaan masalah dalam konsep penelitian. Hasil/Temuan: Tentunya permasalahan ini dibarengi dengan permasalahan anggaran dimana belum terdapat penganggaran khusus untuk penerapan LAPOR!, serta permasalahan sdm dimana beberapa kantor yang menjadi admin adalah seorang tenaga kontrak yang dapat mempengaruhi laju penanganan pengaduan. Kesimpulan: Mengatasi hambatan tersebut dilakukan pengelolaan pelayanan pengaduan publik segi pengaduan dalam Aplikasi LAPOR! Kabupaten Kotawaringin Barat perlu dibenahi, perlu digalakkan lebih lanjut mengenai rencana aksi LAPOR! yang sudah dicanangkan bersama tim USAID SEGAR dikarenakan renaksi ini memuat semua aspek perencanaan meliputi anggaran, teknis, dan lain-lain demi maksimalnya penerapan LAPOR! di Kotawaringin Barat Kata Kunci : LAPOR!, Penerapan, Pelayanan Publik , Pengaduan

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 05 Jun 2023 00:54
Last Modified: 05 Jun 2023 00:54
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/12602

Actions (login required)

View Item View Item