Strategi Peningkatan Pelayanan Dalam Penerbitan KTP-el Berbasis Digital Pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Padang

Ilyas, Habib (2023) Strategi Peningkatan Pelayanan Dalam Penerbitan KTP-el Berbasis Digital Pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Padang. Other thesis, IPDN.

[img]
Preview
Text
30.0188_HABIB ILYAS_I.2.pdf

Download (637kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Si Rancak is an innovation of population administration services that has been carried out by the Population and Civil Registry Office in Padang City. Si Rancak aims to improve services to the people of Padang City. The use of the Rancak is greatly influenced by the response of the community. However, in reality there are still many people who are dissatisfied with the innovation, especially related to the issuance of KTP-el. The purpose of this study is to analyze, describe strategies, obstacles, and explain efforts to overcome existing obstacles. This study uses a qualitative method with a descriptive approach By using the theory of Whleen and Hunger Inner Strategic Management (Solihin, 2012: 64) as well as data collection using passive participate observation techniques, semi struktur interviews, documentation, and source triangulation. In fact, there are still many people who do not know the existence of the Rancak and many people are also encountered by people who come to the Padang City Population and Civil Registry Office to take care of population documents, as well as disruption to the network and websites that are not perfect. So that for its improvement, regulations are needed related to the perfection of SI Rancak, the need for socialization related to SI Rancak so that the community knows thoroughly, and regular evaluation is needed for the operator and front office of the Population and Civil Registry Office of Padang City. Keywords: KTP-el, Service, Si Rancak ABSTRAK Si Rancak merupakan sebuah inovasi pelayanan administrasi kependudukan berbasis digital oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil di Kota Padang sebagai wujud nyata menuju Dukcapil Go Digital. Si Rancak bertujuan untuk meningkatkan pelayanan terhadap masyarakat Kota Padang. Penggunaan Si Rancak sangat dipengaruhi oleh respon masyarakat. Namun, pada kenyataannya masih banyak masyarakat yang tidak puas terhadap inovasi tersebut khususnya terkait pelayanan penerbitan KTP-el. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis, mendeskripsikan strategi, kendala, serta menjelaskan upaya untuk mengatasi kendala yang ada. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif dengan menggunakan teori manajemen strategik Wheleen dan Hunger dalam (Solihin, 2012:64) serta pengumpulan data menggunakan teknik observasi partisipatif pasif, wawancara semi struktur, studi dokumentasi, serta triangulasi sumber. Pada kenyataannya, masih banyak masyarakat yang tidak mengetahui keberadaan Si Rancak dan banyak juga ditemui masyarakat yang datang ke Kantor Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Padang untuk mengurus dokumen kependudukan, serta adanya gangguan pada jaringan maupun website yang belum sempurna. Sehingga untuk penyempurnaannya diperlukan regulasi terkait kesempurnaan Si Rancak, perlunya sosialisasi terkait Si Rancak agar masyarakat mengetahui secara menyeluruh, dan diperlukan evaluasi secara berkala terhdap operator dan front office Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Padang. Kata kunci: KTP-el, Pelayanan, Si Rancak

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Campus > IPDN Kampus Jatinangor
Faculty of Goverment Management > Demography and Civil Registration Studies
Depositing User: Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM
Date Deposited: 23 May 2023 06:38
Last Modified: 23 May 2023 06:38
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/12544

Actions (login required)

View Item View Item