Pamuji, Deden Dzikri (2023) Pelaksanaan Pelayanan Administrasi Kependudukan Melalui Sistem Online Silancar di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ciamis. Other thesis, IPDN.
|
Text
Deden Dzikri Pamuji_30.0533_Pelaksanaan Pelayanan Administrasi Kependudukan Melalui Sistem Online Silancar di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Ciamis.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Abstract Problems/Background :This research is motivated by the increasing number of residents in Ciamis Regency every year, accompanied by poor quality of population which is the cause of population problems. In connection with various population problems that arise, the government is trying to obtain accurate population data for Indonesia so that it can make the right mapping to solve these population problems. The implementation of population registration is the responsibility of the city/district government, and in practice it is hoped that all citizens will be administratively registered as Indonesian citizens, villages/kelurahans are the spearhead of population registration in accordance with Law Number 24 of 2013 concerning population administration. Purpose: to find out how the implementation of the Ciamis Regency Population and Civil Registration Office in providing population administration services is carried out online. Methods: This research uses qualitative methods (Quality Research), and uses data collection techniques consisting of observation, interviews and documentation. Results/Findings: The results of the study show that the Ciamis Regency Population and Civil Registry Office wants to simplify and cut down on problems regarding population administration in accordance with the various standards needed, namely the Ciamis Regency government created a system called the Fast Safe and Friendly Service System (SLANCAR). According to the results of research with innovation from the government of the Ciamis Regency Population and Civil Registration Service, proving that the results of implementing a website in the field of population administration, namely the Silancar website, are very helpful to the government and the public in managing the preparation of population documents. The number of Population Administration services from 2020 which were carried out conventionally was 400,997 with a percentage of 57.07% of the total 701,245 services. Whereas in 2021 the number of Population Administration services carried out with the Silancar website is 443,685 with a percentage of 60.73% of the total 730,345 services then in 2022 the number of Population administration services with the Silancar website is 515,571 with the percentage increasing to 66.79% of the total service 771612. Conclusion: With this in mind, based on these results, it shows that the results of implementing the Silacar website are in accordance with what is expected by the Ciamis Regency Population and Civil Registration Service, namely an increase in the total population document services through the Silancar website. Keywords: Implementation, Administration, Population, Silancar Abstrak Permasalahan/Latar Belakang Penelitian ini dilatar belakangi oleh semakin bertambahnya jumlah penduduk di Kabupaten Ciamis setiap tahunnya yang disertai dengan kualitas penduduk yang buruk yang menjadi penyebab masalah kependudukan. Berkaitan dengan berbagai Permasalahan Kependudukan yang muncul, pemerintah berusaha mendapatkan data kependudukan yang akurat untuk Indonesia agar dapat membuat pemetaan yang tepat untuk mengatasi permasalahan kependudukan tersebut. Penyelenggaraan pendaftaran kependudukan menjadi tanggung jawab pemerintah kota/kabupaten, dan dalam pelaksanaannya diharapkan semua warga negara akan terdaftar secara administratif sebagai warga negara Indonesia, desa/kelurahan menjadi ujung tombak pada pendaftaran kependudukan sesuai dengan Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2013 tentang administrasi kependudukan. Tujuan: untuk mengetahui bagaimana Implementasi Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ciamis dalam memberikan pelayanan administrasi kependudukan yang dilakukan secara online. Metode: Penelitian ini menggunakan metode kualitatif (Qualitave Research), dan menggunakan teknik pengumpulan data terdiri dari observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil/Temuan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ciamis ingin mempermudah dan memangkas permasalahan mengenai administrasi kependudukan yang sesuai dengan berbagai standar yang diperlukan yaitu pemerintah Kabupaten Ciamis membuat suatu sistem bernama Sistem Pelayanan Cepat Aman dan Ramah (SILANCAR). Menurut hasil penelitian dengan adanya inovasi dari pemerintah Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ciamis, membuktikan bahwa hasil dari penerapan website dalam bidang administrasi kependudukan yaitu website Silancar sangat membantu pemerintah dan masyarakat dalam mengurus pembuatan dokumen kependudukan. Jumlah pelayanan Administrasi Kependudukan dari tahun 2020 yang dilakukan secara konvensional yaitu 400.997 dengan persentase 57,07% dari total layanan 701.245. Sedangkan pada tahun 2021 jumlah pelayanan Administrasi Kependudukan yang dilakukan dengan adanya website Silancar yaitu 443.685 dengan persentase 60,73% dari total layanan 730.345 kemudian pada tahun 2022 jumlah pelayanan administrasi Kependudukan dengan adanya website Silancar yaitu 515.571 dengan persentase meningkat menjadi 66,79% dari total layanan 771.612. Kesimpulan: Dengan hal ini Berdasarkan hasil tersebut menunjukkan bahwa hasil dari penerapan website Silacar sesuai dengan apa yang diharapkan oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ciamis yaitu meningkatnya total layanan dokumen kependudukan melalui website Silancar. Kata kunci : Pelaksanaan, Administrasi, Kependudukan, Silancar
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculty of Goverment Management > Demography and Civil Registration Studies |
Depositing User: | Studi Kependudukan dan Catatan Sipil FPM |
Date Deposited: | 15 May 2023 01:01 |
Last Modified: | 15 May 2023 01:01 |
URI: | http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/12212 |
Actions (login required)
View Item |