OPTIMALISASI APLIKASI PORTAL INFORMASI NGAWI (PING) DALAM PELAYANAN PUBLIK DI DINAS KOMUNIKASI DAN INDORMATIKA KABUPATEN NGAWI

KHRISNA WAHYU PRATAMA, KHRISNA (2022) OPTIMALISASI APLIKASI PORTAL INFORMASI NGAWI (PING) DALAM PELAYANAN PUBLIK DI DINAS KOMUNIKASI DAN INDORMATIKA KABUPATEN NGAWI. Diploma thesis, INSTITUT PEMERINTAHAN DALAM NEGERI.

[img]
Preview
Text
Repository Khrisna.pdf

Download (636kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT Problem/Background (GAP): The implementation of good governance needs to be supported by tools and the use of technology that is able to help the implementation of activities in government. The President issued Presidential Instruction Number 3 of 2003 concerning national strategies and policies for the development of E-Government. Based on this, Ngawi Regency has carried out an e-government innovation program in the form of using the Ngawi Information Portal Application (PING). The purpose of this government applied research and internship is to determine the effectiveness, supporting and inhibiting factors that affect the effectiveness and efforts made by the Ngawi Regency Communication and Informatics Service in operating the Ngawi Information Portal Application (PING). Researchers use information technology theory from O'Brien with dimensions of Human Resources, Hardware, Software, Data Resources and Communication Networks. Methods: This research uses a descriptive qualitative research design with an inductive approach. Data collection techniques are carried out by interviews, observations and documentation. Data analysis techniques use interactive models from Huberman and Miles, namely data reduction, data presentation and data verification. Result/Findings: the lack of public interest in using the application, suboptimal application management and lack of socialization from the Ngawi Communication and Informatics Service itself. However, the Communication and Informatics Office of Ngawi Regency has made efforts to overcome several problems about the application by overcoming blank spots and backing up data. Conclusion: The results showed that the effectiveness of the Ngawi Information Portal Application (PING) run by the Ngawi Regency Communication and Informatics Service in public information services was less effective Keywords: PING Application, Performance, Information Technology ABSTRAK Permasalahan/Latar Belakang (GAP): Penyelenggaraan tata pemerintahan yang baik perlu didukung dengan perangkat dan penggunaan teknologi yang mampu membantu terselenggaranya kegiatan di pemerintahan. Presiden mengeluarkan Instruksi Presiden Nomor 3 Tahun 2003 tentang Strategi dan Kebijakan Nasional Pengembangan E-Government. Berdasarkan hal tersebut, Kabupaten Ngawi sudah melakukan program inovasi e-government dalam bentuk penggunaan Aplikasi Portal Informasi Ngawi (PING). Tujuan dari penelitian dan magang riset terapan pemerintahan ini yaitu untuk mengetahui efektivitas, faktor pendukung dan penghambat yang memengaruhi efektivitas serta upaya yang dilakukan Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Ngawi dalam pengoperasian Aplikasi Portal Informasi Ngawi (PING). Peneliti menggunakan teori teknologi informasi dari O’Brien dengan dimensi Sumber Daya Manusia, Perangkat Keras (Hardware), Perangkat Lunak (Software), Sumber Daya Data dan Jaringan Komunikasi. Metode: Penelitian ini menggunakan desain penelitian kualitatif deskriptif dengan pendekatan induktif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan model interaktif dari Huberman dan Miles yaitu reduksi data, penyajian data dan verifikasi data. Hasil/Temuan: kurangnya minat masyarakat dalam menggunakan aplikasi, pegelolaan aplikasi yang belum optimal dan kurangnya sosialisasi dari Dinas Komunikasi dan Informatika Ngawi itu sendiri. Namun Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Ngawi telah melakukan upaya untuk mengatasi beberapa permasalahan tentang aplikasi dengan mengatasi blank spot dan melakukan back up data. Kesimpulan: penelitian menunjukkan efektivitas Aplikasi Portal Informasi Ngawi (PING) yang dijalankan oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Ngawi dalam pelayanan informasi publik kurang efektif Kata Kunci: Aplikasi PING, Kinerja, Teknologi Informasi

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Goverment Management > Smart City Information Management
Depositing User: Teknologi Rekayasa Informasi Pemerintahan FMP
Date Deposited: 08 Jul 2022 02:38
Last Modified: 08 Jul 2022 02:38
URI: http://eprints.ipdn.ac.id/id/eprint/10907

Actions (login required)

View Item View Item